این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پزشکی ارومیه، جلد ۲۹، شماره ۵، صفحات ۳۳۶-۳۴۸

عنوان فارسی مقایسه درمان تحریک شناختی و روش مونتسوری مبتنی بر دمانس، بر کارکردهای شناختی مبتلایان به بیماری آلزایمر
چکیده فارسی مقاله پیش‌زمینه و هدف: آلزایمر، شایع‌ترین نوع دمانس، یک اختلال دژنراتیو مزمن و پیش‌رونده عصبی است که بر کارکردهای شناختی فرد اثر می‌گذارد. این پژوهش باهدف بررسی و مقایسه اثربخشی درمان تحریک شناختی و روش مونتسوری مبتنی بر دمانس در کارکردهای شناختی افراد مبتلا به آلزایمر اجرا گردید. مواد و روش‌ کار: طرح پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. تعداد 34 نفر از مبتلایان به بیماری آلزایمر به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در گروه آزمایش یک (روش مداخله: درمان تحریک شناختی)، گروه آزمایش دو (روش مداخله: مونتسوری مبتنی بر دمانس) و گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار سنجش پرسشنامه آزمون کوتاه وضعیت ذهنی، درجه‌بندی بالینی زوال عقل و ارزیابی شناختی کوتاه بود. داده‌ها توسط آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری و در نرم‌افزار آماری SPSS 24 مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که بین دو گروه درمان تحریک شناختی و روش مونتسوری مبتنی بر دمانس ازنظر نمرات آزمون کوتاه وضعیت ذهنی، درجه‌بندی بالینی زوال عقل و ارزیابی شناختی کوتاه، تفاوت معنی‌دار وجود دارد. برآورد اثرات بین آزمودنی‌ها بر روی نمرات آزمون‌ها، نشان‌دهنده اثربخشی بیشتر درمان تحریک شناختی بود. بحث و نتیجه‌گیری: هرچند درمان تحریک شناختی نسبت به روش مونتسوری مبتنی بر دمانس اثربخشی بیشتری را نشان داد ولی‌ هر دو روش می‌توانند به‌عنوان مداخله‌های غیر دارویی مؤثر، جهت بهبود وضعیت شناختی مبتلایان به آلزایمر بکار گرفته شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of Cognitive Stimulation Therapy and Montessori-Based Dementia on cognitive function in people with Alzheimer’s disease
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aims: Alzheimer's is the most common form of dementia, it is a chronic and progressive degenerative disorder and affects cognitive functions. The aim of this study was to investigate and compare the effectiveness of cognitive stimulation therapy and Montessori-based dementia programming on cognitive function on people with Alzheimer's disease. Materials & Methods: The research method was a semi-experimental pre-test and post-test with control group. 34 Alzheimer's patients were selected as available sampling. They were randomly assigned into three groups: the first experimental group (interventional technique: cognitive stimulation therapy), the second experimental group (interventional technique: Montessori-based dementia programming) and control group. The measurement tools consisted of MMSE cognitive test questionnaire, the mini-cog test, CDR memory test, and quality of life questionnaire. Results: Multivariate covariance analysis showed that there was a significant difference between the cognitive stimulation therapy group and Montessori based dementia programming group in MMSE test, CDR test and the mini-cog test scores. Calculating the effect size among subjects showed that the CST is more effective. Conclusion: Although cognitive stimulation therapy is more effective than Montessori based Dementia programming, but both protocols can be used as effective non-pharmacological interventions to improve the cognitive functions in Alzheimer's patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سهراب یعقوبی نمین | sohrab yaghoubi namin
Department of Psychology, School of Educational Sciences and psychology, Edalat University, Tehran, Iran
دانشگاه عدالت

حسن احدی | Hasan Ahadi
Department of Psychology, School of Educational Sciences and psychology, Islamic Azad University(Science and research), Tehran, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی (علوم و تحقیقات)

فرهاد جمهری | Farhad Jomehri
Department of Psychology, School of Educational Sciences and psychology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
علامه طباطبایی

مریم کلهرنیا گلکار | Maryam Kalhornia Golkar
Department of Psychology, School of Educational Sciences and psychology, Islamic Azad University, Alborz, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی


نشانی اینترنتی http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3734-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/27/article-27-793206.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی(توصیفی- تحلیلی)
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات