این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۰۱-۱۱۲
عنوان فارسی
پیشبینی گرایش به تفکر انتقادی بر اساس یادگیری خودگردان و باورهای معرفتشناختی در دانشجویان دندان پزشکی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پژوهش حاضر باهدف پیشبینی گرایش به تفکر انتقادی و یادگیری خودگردان بر اساس باورهای معرفتشناختی در دانشجویان دندانپزشکی انجام گرفت. روش بررسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیهی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال تحصیلی 1397-1396 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی تعداد 150 دانشجو (62 پسر و 88 دختر) بهعنوان نمونه انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه باورهای معرفتشناختی شومر (1998)، پرسشنامه راهبردهای یادگیری پینتریچ و دی گروت (1990) و مقیاس گرایش به تفکر انتقادی بدری (1386) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج: یافتهها نشان داد بین باورهای معرفتشناختی و گرایش به تفکر انتقادی و بین یادگیری خودگردان و مؤلفههای آن با تفکر انتقادی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که مؤلفههای باورهای معرفتشناختی 41 درصد و یادگیری خودگردان 45 درصد قدرت پیشبینی را دارد. نتیجهگیری: درنتیجه میتوان گفت یادگیری خودگردان و باورهای معرفتشناختی از عوامل تأثیرگذار و مرتبط با گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
یادگیری خودگردان، باورهای معرفتشناختی، گرایش به تفکر انتقادی
عنوان انگلیسی
Prediction of Critical Thinking Based on Autonomous Learning and Epistemological Beliefs in Dentistry Students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The purpose of this study was to predict the tendency toward critical thinking and self-learning based on epistemological beliefs in dentistry students. The research method was descriptive correlational. The statistical population of the study was all kidney dentistry students of Ardabil University of Medical Sciences in the academic year 1397-1396. Method: Among them, 150 students (62 boys and 88 girls) were selected by random sampling method. In order to collect data, Schumer's Epistemological Beliefs Questionnaire (1998), Pintrich and De Groot Learning Strategies Questionnaire (1990) and Badri's Critical Thinking Scale (2007) were used. Results: To analyze data, Pearson correlation coefficient and regression analysis were used. Findings showed that there is a positive and significant relationship between epistemological beliefs and the tendency to critical thinking and between self-learning and its components with critical thinking. Also, regression results showed that the components of epistemological beliefs of 41% and self-learning is 45% of predictive power. Conclusion: As a result, learning autonomy and epistemological beliefs can be considered as influential factors related to the students' critical thinking.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اسماعیل صدری دمیرچی | Esmaeil Sadri Damirchi
Educational Sciences Dep. University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil
دانشگاه محقق اردبیلی
کریم جعفری کفاش | Karim jafari kafash
Ardabil University of Medical Sciences
دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
عارفه کیانی | Arefe Kiani
Educational Sciences Dep. University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil
دانشگاه محقق اردبیلی
آذر بالاخانی طول گیلانی | Azar Balakhani Tulegilani
Ardabil University of Medical Sciences
دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-901-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-795827.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات