این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۱۳-۱۳۸
عنوان فارسی
ضرورت تهیه و تدوین واحد درسی مهارتهای عمومی (نرم) لازم برای دانشجویان علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و اهداف: رشد سریع تکنولوژی و ایجاد تحول و تنوع در مشاغل و تخصص های مختلف ، مسئولین تعلیم و تربیت را به این سمت سوق می دهد که در برنامه ریزی آموزشی تجدید نظر کلی داشته باشند. به همین دلیل محقق درصدد برآمد تا چارچوبی از مهارتهای لازم و پایه را که دانشجویان از بدو ورود خود به دانشگاه باید در برنامه درسی خود داشته باشند را تهیه نماید چرا که جای مهارتهای نرم در دانشگاههای ما جداً خالی است. روش بررسی: با توجه به اینکه هر ترم دانشجویان ورودی رشته های پرستاری، مامایی و اتاق عمل در مقاطع کارشناسی وکارشناسی ارشد نسبت به دوره های قبل دچار مشکلات و بحرانهای بیشتری در طی دوران تحصیل و در محیط کار بودند، محقق در صدد بر آمد تا با بررسی مطالعات پیشین و تعاریف و نظریه های موجود در زمینه مهارتهای عمومی مورد نیاز فراگیران در طی دوران تحصیل و کار و مشاهده مشکلات تحصیلی و کاری آنها به تهیه چهارچوبی از مهارتهای عمومی مورد نیاز آنها بپردازد. یافته ها: در بررسی هایی که انجام شد مشخص گردید از یک سو سطح مهارت های دانشجویان علوم پزشکی در جایگاه مطلوبی قرار ندارد و از سوی دیگر در عمل برنامه مدونی برای آموزش این مهارت ها در برنامه ایشان گنجانده نشده است. نتیجه گیری: حرکت برای ارتقای فرهنگ آموزش بعضی از مهارت ها در محیط بالینی آغاز شده است اما کافی و همه جانبه نیست و باید تمامی مهارتهای لازم برای داشتن یک زندگی سالم و موفق از جهات مختلف را پوشش دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Need to Develop the Required General (Soft) Skills Courses for Students of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The rapid growth of technology and the transformation and diversity in jobs and various specialties diverted the educational authorities' attention towards reevaluation of educational planning. So, the researcher attempted to provide a framework for the basic skills courses university students are required to cover at the beginning of their academic education as soft skills are the ones highly disregarded in universities. Methods: Incoming students of nursing, midwifery and operating room at Bsc and Msc level each semester incoming students had more educational and professional problems than the previous ones; so the researcher decided to review previous studies and beliefs about the required general skills and observe students' problems in the educational and occupational settings in order to develop a framework for their necessary general and specialized skills. Results: The findings revealed that the students' general skills were not at an optimum level and there was not an established program into which these skills are incorporated. Conclusion: The movement towards promoting instruction of general skills in clinical settings has already started but is not as comprehensive as expected. To be more effective, it needs to incorporate all the basic skills required to have a healthy and successful life in all aspects of it.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا اکبری |
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-835-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-795828.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات