این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۳۹-۱۴۸

عنوان فارسی نقش باورهای فراشناخت و خودکارامدی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی و بهداشت فردوس سال ۱۳۹۵
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف : امروزه نظام تعلیم و تربیت هر جامعه زیربنای توسعه اجتماعی-اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آن جامعه به شمار می رود وپیشرفت تحصیلی، یکی از شاخص های مهم در ارزیابی نظام آموزشی می باشد.هدف از این مطالعه بررسی رابطه باورهای فراشناخت و خودکارامدی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی و بهداشت فردوس بود. روش کار : پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود که افراد به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. برای جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی مورگان و جینکز ، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (MSLQ) پنتریچ و دی گروت استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه18 توسط آزمون های آماری توصیفی(میانگین، نمودار و فراوانی و انحراف معیار) و آمار استنباطی(آزمون کای دو ، همبستگی پیرسون) موردتجزیه و تحلیل قرار گرفت.  یافته ها: در این مطالعه وضعیت خودکارامدی تحصیلی ، باور فراشناختی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در حد متوسط بود.یافته ها نشان داد بین راهبردهای فراشناختی و خودکارامدی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد(05/0>p). همچنین بین باورهای فراشناختی با خودکارامدی تحصیلی دانشجویان رابطه مستقیمی مشاهده شد. نتیجه گیری : با توجه به نتایج پژوهش حاضر، انتظار می‌رود اساتید با طراحی تکالیف مناسب، آموزش راهبردهای مطالعه و استفاده از روش‌های آموزشی جدید، دانشجویان را به استفاده از جهت‌گیری یادگیری ترغیب کنند.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فراشناخت، خودکارامدی، پیشرفت تحصیلی

عنوان انگلیسی The role of meta-cognitive beliefs and self-efficacy in the academic achievement of the students of Ferdows Paramedical Faculty in 2016
چکیده انگلیسی مقاله Introduction and purpose: The educational system of any society is infrastructure for its socio-economic , political and cultural development. academic achievement is one of the most important indicators in evaluation system of education.  The purpose of study was to investigate the relationship between Metacognition and self-efficacy with academic achievement among student of Faculty of Paramedical and Public Health Ferdows.   Methods: This was cross-sectional and correlational study that individuals were enrolled the census method. Three questionnaires were used to collect data, demographic data, Morgan, and links academic self-efficacy, self-regulated learning strategies (MSLQ) Pintrich and De Groot . Data were analyzed using SPSS version 18 by using descriptive statistics (mean, graphs and frequency and standard deviation) and inferential statistics (chi-square test, Pearson correlation).   Results: In this study, self-efficacy, cognitive and academic achievement  was at the intermediate level. The results showed there is a positive and significantly relationship between metacognitive strategies and academic achievement and significant efficacy(p<.05). there was As well as a direct relationship between students' self-efficacy . Conclusion: According to the results of this study, it is expected that teachers with designing appropriate assignments, learning and study strategies and the use of new teaching methods, Encourage students to use the orientation of learning.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله metacognition, self-efficacy, academic achievement

نویسندگان مقاله محمد سعید زاده |


یحیی محمدی |


فریبا اسدی |



نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-914-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-795829.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات