این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۴۹-۱۵۹
عنوان فارسی
بررسی سطح مهارت تفکر انتقادی در دانشجویان رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال ۱۳۹۵
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:تفکر انتقادی یکی از حیاتی ترین مهارت ها در جامعه امروز است و کمبود این مهارت می تواند انسان ها را از مشارکت موثر در جوامع باز دارد. صاحب نظران؛ تفکر انتقادی را به عنوان برونداد اصلی آموزش عالی معرفی کرده و تدریس تفکر را پایه ای برای یادگیری به شمار می آوردند. لذا پژوهش حاضر با هدف ؛ بررسی سطح مهارت تفکر انتقادی در دانشجویان مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شده است. روش ها: این مطالعه؛ مطالعه ای توصیفی از نوع همبستگی بوده که به صورت مقطعی در سال 1395 انجام شده است. و 90 نفر از کل دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد به روش نمونه گیری سرشماری انتخاب شدند. هم چنین به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه مهارت تفکر انتقادی کالیفرنیا ( California Critical Thinking Skill Test-CCTST)که روایی و پایایی آن قبلا در مطالعات مشابه به اثبات رسیده است ؛ استفاده شد. برای تحلیل داده ها نیز از نرم افزار SPSS.16 و با استفاده از آزمون های t-test، آنالیز واریانسANOVA) (و Correlations تجزیه و تحلیل شدند. نتایج:میانگین و انحراف معیار نمره کل مهارت تفکر انتقادی و ابعاد آن برحسب سن،جنس،مقطع و ترم تحصیلی همگی در حد متوسط(هنجار) بودند. بین مهارت کلی و زیرگروه های آن با شاخص های مورد نظر رابطه معناداری یافت نشد(05/0
کلیدواژههای فارسی مقاله
تفکر انتقادی، مهارت، دانشجو، ارزیابی
عنوان انگلیسی
Critical Thinking Skills among Healthcare Management College Students: A Case Study in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Background: One of the essential skills which helps healthcare management students succeed in leadership is development of critical thinking skills during their education. Our study objective was to assess critical thinking skills among healthcare management students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in 2016. Methods: A descriptive, cross-sectional study was conducted among healthcare management students in two bachelor and master' degree studying in health faculty of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in 2016. To gather data, a standard questionnaire "California Critical Thinking Skill Test (CCTST)" was used and data were analyzed by SPSS 16 through descriptive and analytical statistical tests. Results: Mean scores of critical thinking skill and its different dimensions were in a moderate level indicating its satisfactory condition among participants. Results of correlation test among study variables only confirmed a significant statistical relation between evaluation aspect and education degree (p<0.05). Moreover a direct significant correlation was recognized between the score of critical thinking skill and its related dimensions (p<0.05). Conclusion: Findings revealed that total score of students' critical thinking skills was within the norm range; but their weakness in some aspects highlighted the importance of constant development of such skills among healthcare management students to help them better succeed in leadership tasks.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Critical thinking skill, college student, evaluation.
نویسندگان مقاله
روح الله عسکری | Roohollah Askari
Assistant professor, Department of Health Services Management, School of Public Health, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
استادیار، دانشگاه علوم پزشکی یزد، دانشکده بهداشت، گروه مدیریت خدمات سلامت
زهرا حاتمی زاده | Zahra Hatamizadeh
Department of Health Services Management, School of Public Health , Shahid Sadoughi University of Medical Sciences ,Yazd ,Iran
دانشجو، دانشگاه علوم پزشکی یزد، دانشکده بهداشت، گروه مدیریت خدمات سلامت
فاطمه سپاسه | Fatemeh Sepase
Department of Health Services Management, School of Public Health , Shahid Sadoughi University of Medical Sciences ,Yazd ,Iran
دانشجو، دانشگاه علوم پزشکی یزد، دانشکده بهداشت، گروه مدیریت خدمات سلامت
سیما رفیعی | Sima Rafiei
Assistant professor, Department of Health Management, School of Public Health, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
استادیار گروه مدیریت سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-734-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-795830.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات