این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۲۳، شماره ۹۲، صفحات ۲۵-۳۳

عنوان فارسی مقایسه خشنودی بیماران از دو سبک ارتباطی پزشک - بیمار در روند رایزنی و درمان
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: سبک ارتباطی پزشک ـ بیمار، یکی از متغیر‌های مهم کارساز بر روند درمان است. از دسته برآیند‌های مهم سبک‌های گوناگون ارتباط پزشک ـ بیمار رضایت بیمار از درمان مشاوره و درمان است. هدف: مقایسه‌ی دو سبک رابطه‌ی پزشک ـ بیمار، یعنی فعال ـ منفعل (پدرمأبانه) و دوسویه ـ مشارکت از نظر رضایت بیمار مواد و روش‌ها: دو روش پیمایشی و مشاهده‌ای استفاده شده است. جامعه آماری شامل همه پزشکان و بیمارانی بود که در ماه‌های آذر و دی(1391) به مراکز درمانی برگزیده (شامل دو بیمارستان و بیست مطب خصوصی) شهر اصفهان مراجعه کرده بودند. با روش نمونه‌گیری در دسترس، 40 پزشک و 200 بیمار انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها عبارت بود از مقیاس سبک‌های غیرکلامی رابطه پزشک ـ بیمار (DPNCI) و مقیاس 18 ماده‌ای رضایت بیمار ((PSQ-18. نتایج: تفاوت معنی‌داری بین سبک‌های ارتباطی فعال ـ منفعل (پدرمأبانه) و دوسویه ـ مشارکت از نظر میزان رضایت بیمار به‌طور کلی (05/0>P) و نیز مولفه‌های کیفیت امکانات (05/0>P)، رفتار بین‌فردی (01/0>P)، ارتباط (01/0>P) و زمان سپری شده (05/0>P) دیده شد. رگرسیون چندگانه رشته مراتبی نشان داد که سبک رابطه پزشک ـ بیمار 6/52 درصد از متغیر رضایت بیماران را تبیین کرد. نتیجه‌گیری: سبک‌های ارتباط پزشک ـ بیمار از جمله عوامل موثر بر رضایت بیماران است. سبک رابطه‌ی دوسویه ـ مشارکت منجر به رضایت بالاتر بیماران در مقایسه با سبک رابطه فعال- منفعل (پدرمآبانه) شد. بنابراین، توجه به ایجاد و تقویت الگوی ارتباطی دوسویه ـ مشارکت با هدف افزایش رضایت بیماران بایسته به‌ نظر می‌رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رضایت بیمار، روابط پزشک و بیمار، مشاوره

عنوان انگلیسی A Comparative Survey of Patients Satisfaction with two Styles of Doctor-Patient Relationship in Consultation and Treatment Processes
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Doctor-patient communication style is one of the most important effective variables in treatment process. Patient satisfaction in one of the most important styles in this communication. Objectives: The aim of this study was to compare the activity-passivity and mutual-participation communication styles with regard to patients satisfaction. Materials and Methods: This study was conducted using survey and observational method. Data were collected from 40 doctors and 200 patients in two hospitals and twenty private clinics in Isfahan, between December and January 2012. The subjects were selected using available sampling method. The instruments used for gathering data were Doctor-Patient Nonverbal Communication Instrument (D-PNCI) and Patient Satisfaction Questionnaire (PSQ-18). Principle component analysis (PCA) method and T-test for independent groups were used for data analysis. Results: Significant differences were found between activity-passivity and mutual-participation communication styles of doctor-patient communication, with regard to general satisfaction in general (P< 0.05), and with regard to components of technical quality (P< 0.05), interpersonal manner (P< 0.01), communication (P< 0.01), and time spent with doctor (P< 0.05). Hierarchical regression analysis showed that doctor-patient relationship style explained for 52.6% of the variance of patients satisfaction. Conclusion: Doctor-patient communicational style was found to be an effective factor of patients satisfaction. Mutual-participation relationship style resulted in higher patient satisfaction, compared with activity-passivity communication style. So paying attention to creating and strengthening mutual-participation communication model to increase patients satisfaction seems to be necessary.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ابراهیم مسعودنیا | e masoudnia
social sciences department, faculty of humanities, university of guilan, rasht, guilan, iran
گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، گیلان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

احمدرضا زمانی | ar zamani
social medicine department, faculty of medicine, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

فهیمه اصفهانیان | f esfahanian
sociology department, faculty of social sciences, yazd university, yazd, iran
گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-634&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات