این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
، جلد ۲۳، شماره ۹۱، صفحات ۳۲-۳۸
عنوان فارسی
مقایسه استقامت قلبی- عروقی در کودکان دچار اختلال کاستی توجه/ بیشفعالی با و بدون اختلال هماهنگی حرکتی و کودکان سالم
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: اختلال نقص توجه/ بیشفعالی الگوی پایدار بیتوجهی یا بیشفعالی و رفتارهای تکانشی است. یکی از اختلالهای همراه آن، اختلال هماهنگی حرکتی است. هدف: مقایسه آمادگی قلبی- عروقی در کودکان دچار اختلال نقص توجه/ بیشفعالی با و بدون اختلال هماهنگی حرکتی با کودکان سالم مواد و روشها: روش مطالعه از نوع توصیفی مقایسهای بود. آزمودنیها 45 کودک پسر در محدوده سنی 9-7 سالگی بودند که 30 نفر از آنها به مراکز دولتی و خصوصی سرپایی روانپزشکی کودک و نوجوان مراجعه کرده و بهصورت غیرتصادفی هدفدار انتخاب شده بودند.15 کودک سالم، بهصورت تصادفی از مدرسههای شهر رشت بودند. جهت تشخیص (ADHD)Attention Deficit Hyperactivity Disorder وDCD) )Disorder Developmental motor Coordination مصاحبه بالینی بر اساس ملاکهای(Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder)DSM-IV توسط فوقتخصص روانپزشکی کودک و نوجوان انجام شد. برای اندازهگیری آمادگی قلبی- عروقی از آزمون 6 دقیقه پیادهروی استفاده شد. دادهها توسط نرمافزار SPSS- 16.0 تحلیل شد. برای تعیین معنیدار بودن تفاوت متغیرها از نظر آماری در سه گروه از آزمون ANOVA و برای نشان دادن تفاوت گروهها از آزمون تعقیبی دانکن استفاده شد. از نظر آماری میزان P کمتر از 05/0 معنیدار تلقی شد. نتایج: مقایسه آماری استقامت قلبی- عروقی بین سه گروه کودکان دچار ADHD با و بدون DCD و کودکان سالم نشان داد که کودکان ADHD با و بدون DCD استقامت قلبی- عروقی پایینتری نسبت به کودکان سالم دارند (0001/0 P=). استقامت قلبی- عروقی در کودکان ADHD+DCDبهطور معنیدار از کودکان ADHD کمتر بود (05/0P<). نتیجهگیری: کودکان دچار ADHD با و بدون DCD استقامت قلبی- عروقی پایینتری نسبت به کودکان سالم دارند. همراهی DCD با ADHD باعث ضعف بیشتر در آمادگی جسمی کودکانADHD میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Comparison of Cardiovascular Fitness in Children with Attention Defective Hyperactivity Disorder with and Without Developmental Coordination Disorder and Normal Children
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Introduction: Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder (ADHD) is persistent pattern of inattention and/or hyperactivity- impulsivity behavior. ADHD is frequently accompanied by Developmental Coordination Disorder (DCD). Objective: To assess the Cardiovascular Fitness in children with attention deficit / hyperactivity disorder with and without developmental coordination disorder and normal children. Materials and Methods: In this descriptive comparative study, a total of 45 male children aged 9-7 years in which 30 individuals non-randomly selected from child psychiatry outpatient squarely addressed both public and private centers. Fifteen normal children were selected from elementary schools students in Rasht. Diagnostic criteria by clinical interview based on DSM-IV criteria, were performed by child and adolescent psychiatrist. Cardiovascular Fitness was tested with 6-minute walk. Data were analyzed using SPSS-16.0 software. Variables to determine statistically significant differences in the three groups ANNOVA test were used. Levels lower than the rate of p= 0/05 were considered significant. Results: Children with ADHD with and without DCD showed poor Cardiovascular Fitness, compared with normal children (P< 0.05). Cardiovascular Fitness in ADHD+ DCD group was lower than that in ADHD counterparts. Conclusions: ADHD children with and without DCD have poor Cardiovascular Fitness than normal children. Cardiovascular Fitness deficit may differentiate motor problems in DCD and ADHD
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا قندریز مجدی | z ghandriz majdi
ِdepartment of pathology, guilan university of physical education, guilan university, rasht, iran
گروه حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه گیلان (Guilan university)
علی اصغر نورسته | aa norasteh
department of p.t, z., guilan university of physical education, guilan university, rasht, iran.
گروه فیزیوتراپی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه گیلان (Guilan university)
مریم کوشا | m koosha
department of psychiatry, shafa hospital, guilan university of medical sciences, rasht, iran
گروه روانپزشکی، بیمارستان شفا، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-622&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات