این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۲۰، شماره ۸۰، صفحات ۲۶-۳۳

عنوان فارسی بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد معلمان مقطع ابتدایی شهر رشت نسبت به اختلال نقص توجه- بیش فعالی
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: بیش فعالی و کمبود توجه (ADHD) شایع‌ترین اختلال روانپزشکی در کودکان است که 3 تا 7 درصد کودکان را در سن مدرسه مبتلا می‌کند. این کودکان در خطر اختلال عملکرد تحصیلی و رابطه با همسالان در مدرسه هستند. چون معلمان در مواجهه مستقیم با مسائل تحصیلی و رفتاری دانش‌آموزان بوده و نقش کلیدی در شناسایی، ارجاع و درمان دانش‌آموزان ADHD دارند، لازم است دید درستی در خصوص مشکل کودکان مبتلا داشته‌باشند تا بتوانند عملکرد صحیحی اتخاذ کنند. به این ترتیب معلمان می‌توانند نقش مهمی در بهبود عملکرد این کودکان داشته باشند. هدف: ارزیابی آگاهی ، نگرش و عملکرد معلمان مقطع ابتدایی شهر رشت در خصوص ADHD مواد و روش‌ها: مطالعه به روش مقطعی بر 400 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهر رشت در سال 88 انجام شد. مدارس به‌طور تصادفی به تفکیک از مدرسه‌های دولتی و غیرانتفاعی انتخاب شدند و از هر مدرسه 10 معلم در مطالعه شرکت کردند. بررسی با استفاده از پرسشنامه خودگزارشگر و بدون نام شامل بخش‌های اطلاعات جمعیت شناختی، سنجش آگاهی، نگرش و عملکرد و همچنین منبع دریافت اطلاعات در خصوص این اختلال بود. اعتبار پرسشنامه به تایید پنج نفر از روانپزشکان کودک رسید و برای بررسی پایایی پرسشنامه، مطالعه‌ای پایلوت انجام شد. ضریب آلفای کرونباخ، 78/0 بدست آمد. نتایج: در این مطالعه نسبت معلمان زن به مرد 344 به 56 بود که با پراکندگی جنسی طبیعی در مدارس ابتدایی شهری همخوانی دارد.آگاهی معلمان در خصوص ADHD در حد متوسط و نگرش اکثر آنها نسبت به دانش‌آموزان مبتلا خنثی بوده‌است. در عین حال اغلب معلمان عملکرد خوبی در خصوص این کودکان داشتند. میانگین نمره نگرش و عملکرد در زنان بالاتر از مردان بود. میانگین نمره نگرش معلمان در سطوح مختلف تحصیل از لحاظ آماری معنی‌دار بود(003/0=P). بین نمره آگاهی و نگرش با عملکرد معلمان رابطه معنی داری بدست آمد(به ترتیب 0001/0=P، 18/0=r ؛ 001/0=P، 16/0= r ). نتیجه‌گیری: معلمانی که آگاهی بیشتر و نگرش مثبت‌تری داشتند، عملکرد بهتری در رابطه با این دانش‌آموزان نشان دادند. عملکرد خوب معلمان با وجود نگرش خنثی می‌تواند ناشی از تاثیر عوامل مداخله‌کننده مختلف در نگرش و عملکرد باشد و ریشه در پیچیدگی عملکرد مغزی و رفتار انسان‌ها دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Knowledge, Attitude and Performance of Primary School Teachers Dealing with Attention Deficit Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Knowledge and attitudes of teachers about attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) play an active role in their correct behaviors towards the respective students. Objective: To assess the elementary school teacher’s knowledge, attitude and behavior towards ADHD students. Materials and Methods: In this cross-sectional study, 400 elementary school teachers in Rasht in 1388 completed a self-report, anonymous questionnaires which included demographic data, knowledge, attitude and behavior towards ADHD. The schools were randomly selected from both government and non profit ones, and ten teachers from each participated in the survey. The validity of the questionnaires was confirmed by 5 pediatric psychiatrists and a pilot study was carried out to test the reliability of them (Cronbach's alpha = 0.78) Results: Teachers (56 males and 344 females) had average knowledge about diagnosis and treatment of ADHD. Most of the teachers had neuter attitude toward ADHD students. Most of the teachers had good behaviors toward ADHD students. The mean scores of attitude and behavior were higher in female teachers and mean score of attitude was higher in higher educational level (P=0/003). There was a significant correlation between teachers’ knowledge and their behaviors.( Respectively, P=0.001, r =0.18 P =0.001 , r = 0.16) Conclusion: As demonstrated, teachers with greater knowledge and more positive attitude had better performance in dealing with ADHD students. Good performance and neuter attitude seem to be due to different intervening factors related to the complexity of human mental and behavioral performances.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم کوشا | m koosha
department of psychiatry, shafa hospital, guilan university of medical sciences, rasht, iran
رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، بیمارستان شفا، گروه روانپزشکی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

ربابه سلیمانی | r soleymani
department of psychiatry, shafa hospital, guilan university of medical sciences, rasht, iran
رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، بیمارستان شفا، گروه روانپزشکی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

علی مهرآبادی | a mehrabadi
department of psychiatry, shafa hospital, guilan university of medical sciences, rasht, iran
رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، بیمارستان شفا، گروه روانپزشکی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-40&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات