این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
، جلد ۱۹، شماره ۷۴، صفحات ۱۵-۲۸
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش ارگونومی در اصلاح وضعیت بدنی، عوامل خطر ارگونومی و شدت دردهای اسکلتی- عضلانی در کاربران رایانه
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: استفاده از رایانه بدون توجه به ارگونومی ممکن است منجر به مشکل بهداشتی، ناراحتی بلندمدت، ناتوانی جسمی و از دست رفتن روزهای کاری شود. هدف: بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر تلفیق نظریه رفتار برنامهریزی شده و مرحلههای تغییر در اصلاح وضعیت بدنی، عوامل خطر ارگونومی و شدت دردهای اسکلتی عضلانی در کاربران رایانه. مواد و روشها: در این مطالعه کنترل شده تصادفی نیمه تجربی، 75 نفر از کاربران به دو گروه تقسیم شدند، در گروه اول مداخله آموزشی تئوری محور بر اساس سازههای نظریه رفتار برنامهریزی شده و الگوی مرحلههای تغییر اعمال شد و گروه دوم، گروه کنترل (75= n) بود. هر دو گروه در شروع مطالعه، 3 و 6 ماه بعد از مداخله ارزیابی شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل: روش ارزیابی سریع اندام فوقانی برای تعیین حالت کاری اندام فوقانی، پرسشنامه خود اجرا که سازههای تئوری رفتاری برنامهریزی شده را اندازهگیری میکند، الگوریتم مرحلههای تغییر و آزمون دانش ارگونومی و VAS برای ارزیابی شدت درد اسکلتی- عضلانی بود. مداخله شامل دو جزء بروشور اطلاعاتی منطبق بر مرحله و مشاوره آموزش پیشگیرانه فردی بود. نتایج: گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل نمرههای بالاتری را در آگاهی، نگرش، کنترل رفتاری درک شده، قصد و همین طور رعایت پوسچر طبیعی بهعنوان رفتار هدف داشتند(05/0> P). همچنین، یافتهها نشان دهنده کاهش معنیدار شدت درد اسکلتی عضلانی بود(05/0>P). در پیگیریهای 3 و 6 ماه بعد از مداخله، بین دو گروه در سازه هنجار انتزاعی تفاوت معنیدار دیده نشد. مداخله نتوانست سطح خطر RULA را با حوزه پایین و خیلی پایین (سطوح 1و2) کاهش دهد و تنها آنرا به سطح خطر متوسط رساند. نتیجهگیری: اگر آموزش ارگونومی پیشگیرانه بهعنوان جزئی از مداخلههای چندبخشی باشد که دست کم دو مورد از موارد آنالیز و حذف عوامل خطر، کنترلهای مهندسی و کنترلهای اجرایی را دربرداشته باشد، موفقتر خواهد بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بیماریهای عضلانی استخوانی، مهندسی محیط کار انسان، وضعیت بدن
عنوان انگلیسی
Effectiveness of an Ergonomic Education to Modify of Body Posture, Ergonomic Risk Factors and Musculoskeletal Pain Severity in Computer Users
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Introduction: Use of computers with disregard ergonomics may lead to health problems, long-term discomfort and physical disabilities and lose workdays. Objective: To assess the effectiveness of an ergonomic education to modify of body posture, ergonomic risk factors and musculoskeletal pain severity in computer users. Materials and Methods: In this Quasi-experimental randomized controlled study, computer users were assigned to two groups: case group (n=75) receiving the theory based on intervention by using construct of theory of planned behavior and stage of change, and control group (n =75). Both groups were evaluated at the beginning of the study and 3 and 6 months later. The following tools were used: the Rapid upper limp Assessment (RULA) method to assess upper-extremity work-related posture, self administrated questionnaire that evaluated TPB constructs, stage of change algorithm, ergonomic risk factors checklist, ergo- knowledge quiz and VAS for assessing musculoskeletal pain severity. The intervention included two program elements: staged matched informative brochure and personalized preventive educational counseling. Results: The intervention group had significantly higher scores than controls in ergo-knowledge, attitudes, perceived behavior control, intention, as well as non natural posture maintenance as goal behavior (P< 0.05). Also, finding showed the significant diminish in musculoskeletal pain severity (P< 0.05). At 3 and 6 months follow up, no significant differences were found between the two groups for subjective norms constructs. Intervention couldn’t improve RULA risk level to low and very low area (1, 2 level) and only decreased risk exposure to medium level. Conclusion: According to the results preventive ergonomic campaigns would be more successful if educational intervention regarded as a part of multifaceted interventions: analysis and elimination of risk factors, engineering controls and administrative controls.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Human Engineering, Musculoskeletal Disorder, Posture
نویسندگان مقاله
عیسی عیسی محمدی زیدی | e mohammadi zeidi
department of public health, faculty of health sciences, qazvin university of medical sciences, qazvin, iran
قزوین، دانشگاه علوم پزشکی، دانشکده بهداشت، گروه بهداشت خانواده
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)
ربیع الله فرمانبر | r farmanbar
faculty of nursing and midwifery, guilan university of medical sciences, rasht, iran
رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دانشکده پرستاری مامایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
هادی مرشدی | h morshedi
department of public health, faculty of health sciences, qazvin university of medical sciences, qazvin, iran
قزوین، دانشگاه علوم پزشکی، دانشکده بهداشت، گروه بهداشت خانواده
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)
بنفشه محمدی زیدی | b mohammadi zeidi
islamic azad university of medical sciences, tonekabon, iran
تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن (Islamic azad university of tonekabon)
اصغر کاربرد | a karbord
department of public health, faculty of health sciences, qazvin university of medical sciences, qazvin, iran
قزوین، دانشگاه علوم پزشکی، دانشکده بهداشت، گروه بهداشت خانواده
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-115&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات