این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۱۹، شماره ۷۴، صفحات ۸۶-۹۷

عنوان فارسی بررسی دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نسبت به فرآیند انجام پایان‌نامه
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: شناخت دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی در مورد اهداف درس پایان‌نامه دکترا، چگونگی انتخاب موضوع و استاد راهنما و عقاید آن‌ها درمورد مشکلات روند اجرایی، می‌تواند برنامه‌ریزان آموزشی را در اصلاح و ارتقای کیفیت این فرآیند کمک نماید. هدف: تعیین دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی در مورد فرآیند انجام پایان‌نامه تحصیلی و عوامل مرتبط با آن دردانشگاه علوم پزشکی گیلان مواد و روش‌ها: دراین مطالعه توصیفی-مقطعی، 164 نفر از دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی که در دو سال پایانی تحصیل خود بوده یا اخیراًَ فارغ التحصیل شده‌بودند، مورد پرسش قرارگرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای خودایفا متشکل از54 سؤال بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرارگرفته بود. سؤالات درسه حیطه فرآیند انجام پایان نامه، انتخاب موضوع و استاد راهنما طراحی شد. اطلاعات به‌دست آمده با استفاده از نرم‌افزارSPSS بررسی شد. یافته‌های پژوهش به‌صورت فراوانی نسبی، میانگین و انحراف معیار و آزمون کای دو تحلیل شد. نتایج: در زمینه فرآیند انجام پایان‌نامه و موضوع، بیشتردانشجویان (4/66%) در خصوص نیاز به آموزش اصول نگارش و تدوین پایان‌نامه، راهنمایی برای انتخاب موضوع مناسب (4/71%) و دسترسی به منابع و امکانات لازم (2/76%) پاسخ موافق دادند.67٪ دانشجویان به صرف نظر نمودن از نگارش پایان‌نامه درصورت اختیاری بودن پاسخ مثبت دادند و 4/71% دانشجویان به ثبت نتایج در قالب مقاله گرایش داشتند. مهمترین عامل درانتخاب اساتید راهنما ازدیدگاه دانشجویان، نحوه همکاری و دسترسی آسان به استاد بود. در مجموع یک سوم (4/35%) دانشجویان سابقه کار پژوهشی داشتند. 9/12% از دانشجویان پزشکی و 5/22% از دانشجویان دندانپزشکی در مجموع از فرآیند انجام پایان‌نامه رضایت داشته به نحوی که ارتباط بین رشته تحصیلی با رضایت از فرآیند انجام پایان‌نامه ازلحاظ آماری معنی‌دار بود(P=0.002 ) . نتیجه‌گیری: این مطالعه اولیه نشان داد که دانشجویان تمایل به کسب اطلاعات در قالب واحد درسی برای آشنایی با اصول نگارش و تدوین پایان‌نامه و مقالات را دارند. همچنین آموزش اساتید در زمینه مهارت‌های راهنمایی دانشجویان، تشویق دانشجویان به گذرانیدن کارگاه آموزشی روش تحقیق و تأمین بودجه و امکانات، ازجمله اقداماتی است که می‌تواند در بهبود دیدگاه دانشجویان و نیز افزایش کیفیت ارایه واحد درسی پایان‌نامه ثمربخش باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Survey the Attitudes towards Thesis Writing Process among Students of Guilan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Determining students’ attitudes towards the goals of doctoral dissertation writing, topic selection, choosing the supervisor, and their opinion about problems in conducting a research project, can be helpful in assisting programmers to better reform and improve the quality of this course. Objective: Survey the attitudes towards thesis writing process among students of guilan university of medical sciences, in the year of 2009. Materials and Methods: In this descriptive-cross sectional study, 164 medical and dental students who being in the last two years of their education or graduated in recently years, were surveyed. We used a self-made questionnaire comprised of 54 questions, which its validity and reliability were tested prior to initiation of the study. The questions were designed in three bases. Data were analyzed as frequency distribution, mean and standard deviation, and X² test, using SPSS software. Results: Within the thesis process and topic selection domain, most of the students agreed with the need for learning how to write and collect a thesis (66.4%), guidance in topic selection (71.4%), and access to the resources and facilities (76.2%). Most of the students (76%) responded that they would refuse to write a dissertation if it was elective, and 71.4% were willing to write an article based on their work. Availability of the supervisor had the highest priority for the students, within the domain of supervision. 12.9% of medical and 22.5% of dental students were satisfied from thesis process there was a statistically significant relationship between the field and satisfaction of performance process (P=0.002). Conclusion: This preliminary research showed that students inquired to learn basics of dissertation and article writing in the form of a credit course. Encouraging students to attend research methodology workshops, teaching supervision skills to the mentors, providing research funds and laboratory equipments has positive influence to attitudes of students and improve the performance of the doctoral dissertation course
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله گلپر رادافشار | gh radafshar
dentistery research center, faculty of dentistery, guilan university of medical sciences, rasht, iran
رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دانشکده دندانپزشکی، مرکزتحقیقات دندانپزشکی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

عبدالرسول سبحانی | a r sobhani
vice- research councillorship, guilan university of medical sciences, namjoo street, rasht, iran
رشت، خیابان نامجو، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، معاونت پژوهشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

فرشته صادق | f sadegh
dentistery research center, faculty of dentistery, guilan university of medical sciences, rasht, iran
رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دانشکده دندانپزشکی، مرکزتحقیقات دندانپزشکی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-124&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات