این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
، جلد ۱۹، شماره ۷۳، صفحات ۲۰-۲۹
عنوان فارسی
بررسی تأثیر مداخله آموزشی از طریق مدل بزنف بر رفتارهای پیشگیری کننده در زمینه سلامت روان در نوجوانان دختر
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: با توجه به اهمیت شناخت زودهنگام بیماریهای روانی و نقش آموزش به موقع مسائل سلامت روان در دوره نوجوانی این تحقیق انجام گرفت. هدف: تعیین تأثیر مداخله آموزشی از طریق مدل بزنف، بر رفتارهای پیشگیریکننده بر سلامت روان در نوجوانان دختر. مواد و روشها: این مطالعه نیمهتجربی، در جامعه دانش آموزان دختر پایه دوم راهنمایی مدارس دولتی، در منطقه 6 تهران در سال 1388 انجام گرفت. روش نمونهگیری خوشهای و تعداد نمونه 106 نفر در دو گروه مورد و گروه شاهد بود. نوجوانان گروه مورد به مدت یازده جلسه یک ساعته به روش بحث گروهی و سخنرانی آموزش دیدند و نمونه ها طی دو مرحله قبل و بعد (با فاصله یک ماه بعد از آموزش) توسط پرسشنامهای که با توجه به متغیرهای مورد بررسی در مدل بزنف توسط پرسشگر ساختهشد با آزمونهای آماری کای دو، تی تست و تی زوج آزمون شدند. نتایج: نتیجه آزمون کای دو بین دسته بندی عوامل قادرسازی در دو گروه مورد و شاهد در مرحله بعد از مداخلهی آموزشی تفاوت معنی داری را نشان داد (0001/0p<). نتایج آزمون تی تست اختلاف معنی داری را بین میانگین نمره نگرش (0001/0p<) و رفتارهای مورد بررسی (005/0p=) در نوجوانان دو گروه نشان داد . ولی میانگین نمره نُرم های انتزاعی در دو گروه مورد، اختلاف معنیداری نداشت(896/0p=). نتیجهگیری: آموزش سلامت روان در نوجوانان بر اساس مدل بزنف در زمینه عامل قادرسازی، نگرش و رفتارهای سالم ، مؤثر بوده ولی به نظر می رسد که در نرمهای انتزاعی زمان بیشتری جهت تأثیر آموزش نیاز میباشد
کلیدواژههای فارسی مقاله
بهداشت روانی، نوجوانان
عنوان انگلیسی
Survey the Effect of Educational Intervention through the BASNEF Model on Preventive Behaviors According to Mental Health in Girl Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Introduction: This study was conducted in order to considering the importance of early cognition of mental illnesses and the role of health education in mental health promotion in adolescence. Objective: Investigate the effect of educational intervention through BASNEF model on preventive behaviors according to mental health in girl adolescents. Materials and Methods: This was a Quasi- Experimental study which female students of secondary schools were randomly divided in to two groups intervention and control groups. Multi stage cluster sampling, a valid questionnaire covering demographic variables and items related to BASNEF Model- based was administered to 106 students. The intervention group composed of 11 educational sessions (60 min each) through discussion and lectures. The students were tested by questionnaire that made of different variable based on BASNEF model for one month after education. Results: Following the educational intervention, the mean score of enabling factors was significantly increased in both intervention and control groups (p< 0.0001). Also a significant difference was demonstrated in the mean score of attitude and desired behaviors (p< 0.0001) (p=0.005) in two groups. No significant difference was demonstrated in the average of subjective norms in intervention and control groups (p=0.896). Conclusion: The findings of current study confirmed the effectiveness of BASNEF Model- based educational intervention on the variables of enabling factors, attitude and healthy behaviors, but it seems that much more time is needed to change subjective norms.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Adolescents, Mental Health
نویسندگان مقاله
فربد عبادی فردآذر | f ebadifard azar
faculty of health, iran university of medical sciences, tehran, iran
تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده بهداشت
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
مهناز صلحی | m solhi
faculty of health, iran university of medical sciences, tehran, iran
تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده بهداشت
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
مسعود رودباری | m roudbari
faculty of information technology and management, iran university of medical sciences, tehran
تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده بهداشت
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
آزاده صادقی | a sadeghi
faculty of health, iran university of medical sciences, tehran, iran
تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده بهداشت
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-127&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات