این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱-۱۷

عنوان فارسی اولویت بندی پل ها در عملکرد ترافیکی شبکه معابر شهری مطالعه موردی : شبکه معابر شهر اصفهان
چکیده فارسی مقاله شبکه‌های حمل و نقل عناصر ضروری زندگی روزمره در جامعه‌های مدرن هستند. اختلال شبکه راه می‌تواند به طور جدی به بهره‌وری اقتصادی جامعه خسارت وارد کند و زندگی روزانه بشر را بسیار دشوار کند. در این میان نقش پل‌های بزرگراهی به عنوان بخشی از شبکه با ویژگی‌های منحصر به فرد بسیار حایز اهمیت است. پل‌ها از زیرساخت‌های حیاتی شبکه حمل و نقل محسوب می‌شوند که در اثر بسته شدن آن‌ها، شبکه حمل و نقل با مشکلات زیادی از جمله ترافیک شدید در شبکه، راه‌بندان و ... مواجه می‌شود. بنابراین لازم است، مسئولین و برنامه‌ریزان همواره هزینه‌های قابل توجهی به تعمیر و نگهداری پل‌ها اختصاص دهند. با توجه به نبود بودجه نامحدود این هزینه ها می بایی براساس یک الویت بندی اهمیت پلها انجام گیرد. هدف از این مطالعه، اولویت بندی پل‌ها در عملکرد ترافیکی شبکه معابر شهر اصفهان است. روش ارائه شده اهمیت پل‌ها را بر اساس تغییر زمان سفر کل شبکه مشخص می‌کند. بطوری که پلی که با حذف آن از شبکه بیشترین افزایش زمان سفر را در شبکه حاصل کند اهمیت بیشتری دارد. شهر اصفهان، از جمله شهرهایی است که به علت عبور رودخانه از داخل شهر، بهره مندی از عملکرد صحیح پل‌ها در شبکه حمل‌و نقل آن بسیار ضروری به نظر می‌رسد. روش پیشنهادی بر روی 78 پل شبکه حمل و نقل شهر اصفهان مورد بررسی قرار گرفته است. مقایسه نتایج حاصل از روش پیشنهادی نشان می‌دهد حیاتی ترین پل‌ها لزوما پر حجم‌ترین پل‌ها نیستند. در حقیقت می‌توان گفت، اهمیت یک پل یا معبر بیش از آن‌که وابسته به حجم ترافیک آن باشد، به تعداد مسیرهای جایگزین عبور دهنده ترافیک آن پل یا معبر در زمان بسته بودن آن دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شبکه حمل و نقل، آنالیز آسیب‌پذیری، حیاتی، پل، اصفهان،

عنوان انگلیسی Bridge prioritization in urban road network traffic performance Case study: Transportation network in the City of Isfahan
چکیده انگلیسی مقاله Urban transportation network is an essential component of our daily life in modern communities. This network is vulnerable to natural and humanitarian disasters. Its degradation may lead to large negative impacts on the economic efficiency of the community. Repair and maintenance of highway bridges, as the most critical component of the network, comprises a large portion of total annual maintenance costs, and usually due to lack of unlimited budget, this money has to be spent based on the importance and/or priority of the bridges in the network. The current study aims to prioritize the critical bridges during normal traffic conditions in an urban transportation network. The rank of each bridge is based the difference in the total network travel time before and after that given bridge is eliminated from the network. The bridge that by its elimination causes higher travel time is considered more critical. Proper functioning of bridges in the city of Isfahan, through which Zayande-Roud river passes, is quite important. This proposed method is applied to 78 bridges in Isfahan traffic network. Comparing the result of this method with the ranking of the highest traffic volume bridges demonstrates that critical bridges are not necessarily the ones with the highest volumes. In other words, the importance of a bridge or a link in the network is more dependent on the number of substitute detours, when that bridge/link is closed, than the traffic volume of that bridge/link.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد علی رهگذر |
هیئت علمی دانشکده حمل و نقل و رئیس مرکز تحقیقات حمل و نقل دانشگاه اصفهان

حسین حق شناس |
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان دانشکده حمل و نقل

شیرین رحیمی |
دانشگاه اصفهان - دانشکده مهندسی عمران و حمل و نقل

صالحه بیرژندی |
کارشناس ارشد حمل و نقل، دانشگاه اصفهان، دانشکده عمران و حمل و نقل


نشانی اینترنتی http://jte.sinaweb.net/article_50922_fe6c3436b1c3a5d6ff1ad07a7b2535a6.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-804254.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات