این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱۹-۲۹
عنوان فارسی
ارائه مدل انتخاب وسیلهنقلیه دسترسی زمینی به فرودگاه، مطالعه موردی: فرودگاه بینالمللی شهید هاشمینژاد مشهد
چکیده فارسی مقاله
فرودگاهها منابع ملی مهمی هستند و نقش مهمی در حملونقل افراد و کالاها در سطح منطقهای، ملی و بینالمللی ایفا میکنند. از این رو سیستم دسترسی زمینی کارآمد برای استفاده از تمام ظرفیت هر فرودگاه ضروری است. در این تحقیق به بررسی انتخاب وسیلهنقلیه دسترسی زمینی به فرودگاه بینالمللی شهید هاشمینژاد مشهد پرداخته شده است. هدف از این تحقیق، بررسی شرایط فعلی دسترسی به فرودگاه مذکور، تعیین عوامل موثر و میزان اثر آنها بر انتخاب وسیلهنقلیه دسترسی به فرودگاه مورد مطالعه میباشد. دادههای مورد نیاز از مسافران خروجی فرودگاه و با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شدند. پرسشنامهها براساس روش رجحان بیان شده و طرح متعامد طراحی شده بودند که براساس آنها نحوه رفتار انتخاب وسیلهنقلیه مسافران مورد مطالعه تحت سه شرایط فرضی حمل بار و مجموعهای از ویژگیها بررسی شد. در هر یک از شرایط، مسافران باید از میان پنج وسیلهنقلیه، خودروی شخصی (پارک کردن)، خودروی شخصی (رساندن مسافر)، تاکسی، مترو و اتوبوس یکی را انتخاب میکردند. پیمایشی به صورت مصاحبه رو در رو و در طی نه روز در سال 1394 انجام شد. براساس پیمایش انجام شده، در مجموع 596 پرسشنامه جمعآوری شدند که از این تعداد، 533 پرسشنامه جهت مدلسازی به کار گرفته شد. در پایان، از مدل لوجیت چندگانه برای مدلسازی انتخاب وسیلهنقلیه مسافران فرودگاه استفاده شد. نتایج نشان داد که در زمان مطالعه، تاکسی و خودروی شخصی (رساندن مسافر) اصلیترین وسایلنقلیه انتخابی توسط مسافران مورد مطالعه بوده و اتوبوس به عنوان تنها وسیلهنقلیه عمومی، سهم بسیار کمی در انتخاب مسافران هوایی داشته است (نزدیک به یک درصد). همچنین نتایج نشان داد که انتخاب وسیلهنقلیه دسترسی به فرودگاه مورد مطالعه به طور معناداری تحت تاثیر متغیرهای هزینه سفر، درآمد بیش از 2.5 میلیون تومان، سطح تحصیلات، گروه سنی 36 تا 52 سال، جنسیت، محل سکونت، تعداد کیف و شلوغی وسیلهنقلیه عمومی میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Proposing a Ground Access Mode Choice Model to Airport Case Study: Hasheminezhad International Airport of Mashhad
چکیده انگلیسی مقاله
Airports are an important national resource which play a critical role in transportation of people and freight in regional, national, and international level. Therefore, it is essential to use an efficient ground access system in order to employ the full capacity of an airport. This study investigates the ground access mode choice model to Hasheminezhad International Airport of Mashhad. The purpose of this study is to study the current conditions of airport access, the effective factors influencing the passengers’ access mode choice and the weight of each parameter. The required data were collected by departure passenger using questionnaires. The questionnaire used for the purpose of this study was developed according to the stated preference method and orthogonal design. It required the passengers to reveal their choice behavior on the 5 kind of transportation system used to access airport including: private car (parking), private car (drop off), taxi, subway, and bus. The survey was carried out in the form of face to face interview during 9 days in fall 2016. Overall, 596 passengers participated in this study that 533 questionnaires were used for modeling purpose. Finally, multinomial logit models were estimated to predict airport access mode choice. The results indicated that in the current situation, taxi and private car (drop off) were the main chosen transportation mode by passengers. Additionally, bus as only public transportation has a very minor role in the passengers’ choice (about 2 percent). The results of modeling revealed that the passengers’ choice was significantly influenced by factors such: travel cost, income more than 25 mRial, education level, Age group of 36 to 52 years, gender, place of residence, number of luggage, and the crowd level of public transportation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ابوالفضل خسروی خلیران |
کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
غلامعلی شفابخش |
استاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سیدعلی تقی زاده |
دانشجوی دکترای مهندسی عمران - راه و ترابری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_47033_d7801731e2467d24b200305bf80a22fd.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-804255.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات