این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۷۵-۱۰۱
عنوان فارسی
تحلیل پیش بینی تقاضای مسافر و بار در صنعت هوایی ایران
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله تقاضای جابه جایی مسافر و بار از طریق هواپیما در ایران مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. برای این منظور از رگرسیون خطی چندگانه استفاده می شود. با استفاده از دو مدل جداگانه برای بار و مسافر، اثرگذاری متغیرهای جغرافیایی، اقتصادی-اجتماعی و رقابتی بر میزان تقاضا بررسی شده است. برای این منظور اطلاعات 594 مسیر فعال هوایی کشور طی سال های 1388 تا 1391 از شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران جمع آوری شده است. مزیت مدل های توسعه یافته در این پژوهش نسبت به پژوهش های پیشین، عدم استفاده از متغیر فرکانس پرواز می باشد. این متغیر به دلیل همبستگی بالا با تقاضای مسافرت، توانایی پیش بینی با مدل های به دست آمده با این متغیر را به شدت محدود می سازد. در ادامه نتایج حاصل از مدل های پیشنهادی و مقادیر تقاضای واقعی در سال 1392 مقایسه شده است تا دقت آن ها در پیش بینی تقاضای مسافر و بار مورد بررسی قرار گیرد. همچنین نتایج حاصل نشان می دهد که به دلیل تفاوت های فراوان و توزیع نامتناسب متغیرهای اثرگذار در سطح کشور، هر گونه مدل سازی تقاضا برای کلان شهرهای ایران باید به صورت مجزا صورت پذیرد. از این رو در ادامه مقاله مدل های خاص کلان شهرهای ایران توسعه داده شده است. از طرف دیگر تعریف متغیرهای مجازی برای شهرهای با وضعیت خاص، سبب انطباق هرچه بیشتر مدل با داده های واقعی می شود. لذا یکی از روش های غلبه بر ناهمگونی میان شهرهای ایران استفاده از متغیر مجازی می باشد تا بتوان وضعیت خاص هر شهر را در مدل سزای صورت گرفته در نظر گرفت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Analysis of forecasting the demand for passenger and cargo transport in Iran aviation industry
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this paper is to propose a model to forecast human and cargo air transport demand in Iran aviation industry. Using multiple regression method, the effects of geographical, economic, social, and competitive aspects were investigated within two separate models for passengers and cargo. Accordingly, we gathered data for 594 active air routes in Iran air network between 2009 and 2012 from Iranian airport holding company. One advantage of the proposed model in comparison to pervious researches is the exclusion of frequency of flight variable. This variable restricts the ability of forecasting the models due to its high correlation with demand for travel. Therefore, models that include with frequency of flight variable are not efficient for forecasting demand. Additionally, the comparison of forecasting results and real demand for 2013 indicates the accuracy of forecasting model. Moreover, the results show that because of plenty of differences and erratic distribution between effective variables around the country, modeling should be specific to each city. This means that a general model for all cities is not appropriate and leads to an inaccurate forecasting, so we investigated separated models for metropolises of Iran to consider special situation of them. Also, defining dummy (Binary) variables in modeling of special cities helps to increase fitting of model to real observations. We can incorporate special situation of some cities into model by means of these variables. Therefore, one of the methods to conquest the inconsistency between cities of Iran is applying dummy variables to simulate conditions of special cities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مجید جلیلی |
استادیار موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
منوچهر منطقی |
هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_54257_0d74bd3f695cb0520f0f4e4d30148123.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-804258.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات