این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۱۸، شماره ۷۱، صفحات ۷۲-۸۱

عنوان فارسی تاثیر آموزش روخوانی قرآن بر کاهش استرس در بین جوانان و نوجوانان
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: هرچند استرس به زندگی پویایی و تحرک می‌بخشد، با این وجود تنها میزان معینی از استرس برای انسان مفید است زیرا استرس بیش از حد می‌تواند فرد را مستعد هر گونه بیماری جسمانی و روانی سازد. هدف: بررسی تاثیر آموزش روخوانی قرآن بر کاهش استرس در دو گروه آزمایش و کنترل و تعیین نقش عامل‌های گروه و جنس بر نمره کلی استرس. مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع شبه آزمایشی بود و 170 نفر از افراد 26-16 ساله، بعد از نمونه‌گیری به روش خوشه‌ای، به عنوان 87 شرکت کننده در کلاس‌های آموزش قرآن و 83 نفر در قالب گروه کنترل، قبل و بعد از آموزش با استفاده از پرسشنامه SSI مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج: از نظر خرده مقیاس‌های چهارگانه استرس بین دو گروه تفاوت معنی‌دار وجود داشت(ویلکز لامبدا = 992/0 ، 47/3 = ( 163 و 4)F ، 01/0P< ، 078/0= 2)، بین دو جنس در خرده مقیاس‌های چندگانه استرس، تفاوت، معنی‌داری نبود (ویلکز لامبدا = 991/0 ، 380/0 = ( 163 و 4)F ، 823/0P< ، 009/0= 2 ). تعامل معنی‌داری بین عضو بودن درگروه و جنس وجود نداشت(002/0=2، 318/0 = ( 166 و 1)F ، 574/0P=). نتیجه‌گیری: آموزش قرآن، میزان استرس افراد را در مقایسه با گروه کنترل در همه خرده مقیاس‌ها به طور معنی‌دار کاهش داد. در خرده مقیاس‌های چهارگانه استرس بین دو جنس تفاوت معنی‌داری وجود نداشت و بین جنس و عضوبودن در گروه نیز تعامل معنی‌دار وجود نداشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تنش، دین، قرآن، نوجوانان

عنوان انگلیسی The Effect of the Holy Quran Reading Instruction on Stress Reduction in the Young and Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Although stress will cause dynamic and stimulus in life, special amount of stress is beneficial for human being, but too much of it may case physical and psychological illness. Objective: Study the effect of Quran reading instruction on stress reduction in the form of comparison of experimental and control groups and determine the role of gender and group factors on global scores of stress Materials and Methods: This study was quasi-experimental and after cluster sampling, 170 person of 16- 26 year old which consisted of 87 Quran instruction classes attendants and 83 of control group, were tested with SSI questionnaire, before and after instruction. Results: There was significant difference between two groups in the four subscales of stress(Wilks’ Lambda = 0/992, F(4,163) = 3/47, P< 0/01,2 = 0/078), there was not meaningful difference between men and women in the four subscales of stress (Wilks’ Lambda = 0/991, F(4,163) = 0/380, P< 0/823,2 = 0/009) there was not significant interaction between membership in group and gender (F(1,166) = 0/318, P< 0/574,2 = 0/002). Conclusion: In comparison with control group, in experimental group Quran instruction has reduced stress in significant level. There was not significant difference between men and women in the four subscales of stress. There was not significant interaction between membership in group and gender.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Adolescence, Quran, Religion, Stress

نویسندگان مقاله صادق تقی لو | s taghiloo
azad islamic university, astara, iran
گیلان، آستارا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی آستارا (Islamic azad university of astara)


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-160&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات