این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۱۴، شماره ۵۶، صفحات ۱۸-۲۶

عنوان فارسی تاثیرآموزش مسائل بهداشت بلوغ برآگاهی، نگرش وعملکرد دختران ۱۴-۱۲ ساله
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: با توجه به پائین بودن آگاهی دختران نوجوان در مورد تغییرات جسمی و روانی دوران بلوغ و نیز اهمیت آموزش بهداشت باروری برای نوجوانان دختر، این مطالعه به عنوان یک اولویت مهم بهداشتی مطرح است. هدف: هدف این مطالعه ارزیابی تأثیر آموزش بهداشت بلوغ و تعیین راهکار مناسب و مؤثر برای دختران 14- 12 ساله شهر سمنان بوده است. مواد و روش‌ها: این مطالعه به صورت کارآزمایی میدانی (Field Trial) و با مداخله آموزشی در دو گروه تحت آموزش، شامل 370 دختر سمنانی و گروه بدون آموزش شامل 372 دختر دامغانی انجام شد. آگاهی، نگرش و عملکرد دو گروه قبل و پس از مداخله، استخراج و مقایسه شد. نتایج: مقایسه نتایج در دو مرحله قبل و پس از مداخله آموزشی در دو گروه تحت آموزش و بدون آموزش نشان داد که قبل از آموزش اطلاعات دختران در مورد بهداشت بلوغ، ناچیز و با باورهای نادرست همراه بود و آموزش این اطلاعات را اصلاح کرد. همچنین، بررسی انجام شده نشان داد که روش مناسب و موثر انتقال آموزش به دختران، از طریق خانواده و بخصوص مادران با استفاده از رابط‌های بهداشتی است. این راهکار مورد استقبال خانواده ها قرار گرفت و 85% دختران بر این روش تاکید کردند. بر اساس نیاز سنجی انجام شده ، متون آموزشی مناسب دختران گروه سنی 14-10 ساله تدوین شد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که موانع و مشکلات فرهنگی موجود پیرامون آموزش بهداشت باروری را می‌توان با رعایت فرهنگ و باورهای مردمی به حداقل رساند و به صورت موفقیت آمیز منتقل کرد. با توجه به نتایج بدست آمده، شروع آموزش از سن پائین‌تر(10-9 سالگی) در دختران، گسترش آن به دختران گروه سنی بالاتر و نیز با راه‌کار مناسب، برای نوجوانان پسر پیشنهاد می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش بهداشت، بلوغ جنسی، دانش- نگرش- عملکرد، نوجوانان

عنوان انگلیسی Effect of Training Regarding Puberty on Knowledge, Attitude and Practice of 12-14 year old Girls
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: This study was conducted in attention to the low level of knowledge and information of adolescent girls regarding physical and psychological changes and also the importance of reproductive health to adolescent girls as one of the health priorities. Objectives: The objective of this study were to assess the effect of training and also to determine the appropriate strategies of adolescent health education to 12-14 year old girls of Semnan. Material and Methods: This study was done as a field trial through educational intervention among two groups, composed of 370 girls from Semnan as a group with training and 372 girls from Damghan without traninig in two phases before/ after education and then the knowledge, attitude and practice of the two groups were compared. Results: Comparison of the results before and after educational intervention between two groups showed that the girls’ knowledge about puberty before intervention was insufficient and had false beliefs, but training corrected their information. Also it has been shown that the proper and effective method of adolescent education is the strategy of training via their family especially through their mothers. This strategy was accepted by families and 85% of girls emphasized on this method. According to the need assessment, educational modules were prepared for early adolescence age group girls (10-14 years old). Conclusion: The results show that the cultural obstacles and difficulties concerning reproduction education can be diminshed to its minimum and successfully transferred. In attention to obtained results, it is suggested to start training from younger ages (9-10 year olds) in girls and extending that to older girls and with proper strategy educate adolescent boys.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Adolescence, Health Education, Knowledge-Attitudes-Practice

نویسندگان مقاله محمد زارع | m zare
تهران- خیابان آزادی- معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان
سازمان اصلی تایید شده: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (Ministry of health and medical education)

حسین ملک افضلی | h malek afzeli


جعفر جندقی | j jandghi


مطهره رباب علامه | m r alammeh


ماشااله کلاهدوز | m kolahdoz


عمران اسدی | a asadi



نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-387&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات