این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
، جلد ۱۱، شماره ۴۲، صفحات ۲۱-۲۷
عنوان فارسی
بررسی تأثیر آموزش بر نگرش به وازکتومی در معلمین مرد شهر کرمان
چکیده فارسی مقاله
درشهریور ماه سال 69 مجوز رسمی و قانونی انجام وازکتومی به مراکز بهداشتی و درمانی داده شدهاستولی علیرغم آن هنوز بدلیل عوامل اقتصادی و فرهنگی و تصورات نادرست به آسانی مورد پذیرشقرارنمیگیرد. سؤال این بود که آیا با در اختیار قرار دادن اطلاعات درست در مورد ماهیت وازکتومیمیتوان بر مقبولیت آن افزود و در نگرش نسبت به آن تغییر قابل ملاحظه ایجاد کرد؟ به همین منظور در یک پژوهش نیمه تجربی در سال 1375 با روش نمونهگیری چند مرحلهای 281 نفر ازمعلمین مرد شاغل در مدارس راهنمایی و دبیرستانهای شهر کرمان با یک پرسشنامه پژوهشگر ساخته بامقیاس پنج درجهای لیکرت مورد بررسی قرار گرفتند. بعد از انجام پیش آزمون گروه تجربی در یک برنامه آموزشی مدون (باروش سخنرانی و وسیله کمکآموزشی چارت برگردان ) شرکت داده شدند و سپس نگرش آنها به وازکتومی در هر دو گروه بعد از دهروز مورد اندازهگیری قرار گرفت و نتایج با هم مقایسه شدند. یافتههای حاصل از پژوهش اختلاف معنی داری را از نظر میانگین نمره نگرش گروه تجربی و کنترل قبلاز آموزش و همچنین گروه کنترل را قبلو بعدازآموزش نشان نداد. بعدازآموزش میانگین نمره نگرشگروه تجربی (99/0SD= 68/3= X) بیش از گروه کنترل (03/1SD= 29/3X=) و دارای اختلاف معنیداری بود( 05/0P<) مقایسه میانگین نمره نگرش گروه تجربی قبل از آموزش (10/1SD= و 22/3X=) و بعد از آموزش (99/0SD= 68/3X=) نیز تفاوت معنی داری را نشان داد (05/0P<). درمقایسه نمرات نگرش بهوازکتومی گروه تجربی بعد از آموزش بر حسب گروههای سنی، میزان تحصیلات، تعداد فرزندان پسرودختر و همچنین اشتغال یا عدم اشتغال همسر هیچگونه اختلاف معنی داری مشاهده نگردید. به هرحال نتایج مؤید این نکته بود که حتی با برنامههای آموزشی کوتاه مدت امکان تغییر نگرشهای بهداشتیافراد وجود دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تنظیم خانواده، رگ برداری (وازکتومی)، نگرش
عنوان انگلیسی
Effects of Education on Teachers’ Attitude to Vasectomy in Kerman
چکیده انگلیسی مقاله
It has given permit to health center for vasectomy by government since 1987, but it is not accepted easily due to cultural and religious factors and so wrong imaginations. Our purpose was to study the effects of education on acceptance of this procedure. So in a quasi-experimental study by multistage sampling 281 teachers were surveyed in 1996. We collected data with a questionnaire that developed by investigator. The experimental group participated in an educational program by lecture and flap chart. After 10 days their attitude to vasectomy were measured and the results were compared. There was not significant difference between mean Scores of attitude to vasectomy in two groups before training and pre and posttest in control group. Mean Scores of attitude to vasectomy were increased after training (control group X = 3.29, SD = 1.03, Experimental group X = 3.68, SD = 0.99, P< 0.05) and there were a significant difference between two groups. Comparison of mean scores of attitude in experimental-group showed a significant deference in pre (X=3.22, SD= 1.10) and posttest (X=3.68, SD=0.99, P< 0.05). In comparison, mean scores in terms of Variables such as age group, level of education, the number of girls and boys (children) and occupation status of wife, were not significant deference. So, these results suggest that even with short educational programs, it is possible that suitable healthy behavior create in people.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Attitude, Family Planning, Vasectomy
نویسندگان مقاله
مسعود ریانی | m rayani
عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری-مامایی رازی کرمان
عباس عباسی | a abbasi
عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری-مامایی رازی کرمان
نشانی اینترنتی
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-598&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات