این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۷، شماره ۱۵۰، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
مقایسهی فراشناخت در دانشآموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیشفعالی، آسیب بینایی و کودکان با تحول بهنجار
چکیده فارسی مقاله
مطالعات نشان دادهاند که افراد نابینا در انجام وظایف شنوایی، لمسی و شیمیایی خاص بهتر عمل میکنند. با این حال، مطالعات اندکی در مطالعه مشابه، افراد نابینا و بینا را در مقایسه با کودکان بیش فعال در حالتهای مختلف حسی، شناختی ارزیابی کرده اند. این تحقیق به منظور مقایسه فراشناخت کودکان بیش فعال وکم توجه، نابینا و کودکان عادی شهرستان اهواز صورت پذیرفت. در پژوهش حاضر از روش علی-مقایسهای استفاده شده است. جامعهی آماری پژوهش کلیه کودکان شهرستان اهواز درسال 95 بودند که از طریق روش نمونهگیری هدفمند و تصادفی به عنوان نمونه آماری گزینش شدند. کودکان حاضر در این تحقیق60 نفر بودند که 30 نفرعادی و 15 نفر دارای اختلال نابینایی و 15نفر نیز بیش فعال میباشند. انجام تحقیق به صورت میدانی و با مراجعه به مدارس عادی و کودکان استثنایی شهرستان اهواز صورت گرفت. در این پژوهش به منظور اندازهگیری و مقایسه متغیرهای مورد نظر، از پرسشنامهی فراشناخت کودکان اسپرلینگ استفاده شده است. برای انجام تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از نرمافزار 23SPSS استفاده شده است. یافته های توصیفی شامل محاسبه ی فراوانی ، میانگین ، انحراف معیار، و تحلیل واریانس تک متغیره مورد مطالعه قرار گرفته است. یافته ها نشانگر آن است که از نظر فراشناخت بین سه گروه تفاوت معناداری مشاهده شد، یعنی میزان فراشناخت کودکان نابینا و نیز کودکان بیش فعال با کودکان عادی با هم متفاوت بود. به طور کلی تأثیر فراشناخت در ادراک فرد از تواناییهای خود با تداوم آسیبشناسی روانی را نمی توان نادیده گرفت. بنابراین باید در این راستا تلاش نمود تا هر چه بیشتر در آموزشگاهها کارکرد فراشناخت و ابعاد آن را در پیشبرد اهداف آموزشی و سلامت روان و آسیب شناسی روانی کودکان عادی و خاص به کار گرفت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فراشناخت، کودکان بیش فعال و کم توجه، کودکان نابینا، عادی
عنوان انگلیسی
Comparing Meta-Cognition in Students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Visual Impairment and Children with Typical Development
چکیده انگلیسی مقاله
Studies have shown that blind people perform better in certain hearing, touch, and chemical tasks. However, few studies in the similar study evaluated blind and visually impaired children as compared to ADHD children in various cognitive sensory states. This research was conducted to compare the meta-cognition of ADHD children, the blind and normal children of Ahwaz city. In this research, the causal-comparative method has been used. The statistical population of the study includes all children of Ahvaz in 2017, who was selected through a target and random sampling method as a statistical sample. The sample group includes 60 children (30 were normal and 15 were blind and 15 were ADHD). Research was carried out by referring to the medical centers, the exceptional children's school in Ahvaz, as well as the welfare of the city. In this study, we used children's meta-cognition questionnaire MCQ to measure and compare the variables. To analyze the data, Spss23 computer software was used. Descriptive findings including frequency, mean, standard deviation, and univariate analysis of variance have been studied. Findings showed that there was significant difference between meta-cognition among three groups. Meanwhile, the meta-cognition level of blind children as well as over-active children was not similar to that of normal children. In general, the effect of meta-cognition in perceiving an individual from his abilities with the continuation of psychopathology cannot be ignored. Therefore, efforts should be made to maximize the function of meta-cognition and its dimensions in advancing educational goals, mental health, and psychopathology of ordinary and special children
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا عبادی | zahra ebadi
مریم اسدی | maryam asadi
مرضیه مشعل پور | marzieh mashaloor
سارا موسوی | Sara mousavi
محمدرضا زربخش | mohammad reza zarbakhsh
نشانی اینترنتی
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1516-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-808360.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
یادگیری
نوع مقاله منتشر شده
اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات