این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۷، شماره ۱۵۰، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تأثیر آموزش مهارتهای ابرازمندی برخودکارآمدی در روابط بینفردی در کودکان مبتلا به لکنت زبان
چکیده فارسی مقاله
زمینه: یکی از شایعترین اختلالهای گفتاری، لکنت است که موجب اضطراب وکمرویی شده و روابط بینفردی را محدود میسازد. پژوهش حاضر به منظور تأثیر آموزش مهارتهای ابرازمندی بر افزایش خودکارآمدی در روابط بینفردی در کودکان پسر دارای لکنت زبان انجام شد. روش: نوع مطالعه، شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی کودکان پسر دارای لکنت زبان پایه چهارم و پنجم مراجعهکننده به مراکز گفتاردرمانی شهر رشت در سال 1393-1394 بود که از این میان 24 نفر به شیوه در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه خودکارآمدی کودکان در روابط بینفردی با همتایان ویلر و لد(1982) استفاده شد. پس از انجام پیشآزمون، برنامه آموزش طی هشت جلسه 5/1 ساعته بر روی گروه آزمایش اجرا شد و در پایان از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد. دادههای بهدست آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای ابرازمندی توانسته است میزان خودکارآمدی در روابط بینفردی(6/1422) و خردهمقیاسهای با تعارض (12/114) و بدون تعارض (03/175) را افزایش دهد (001/0P≤). نتیجهگیری: به علت اینکه کودکان دارای لکنت زبان ترس و اضطراب اجتماعی خاصی را در تعاملات اجتماعی تجربه میکنند، افزایش مهارتهای ابرازمندی آنها میتواند به عنوان یکی از محورهای مداخله و توانبخشی آنها استفاده گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effect of Assertiveness Skills Training on Self-Efficacy for Interpersonal Relationships in Children with Stuttering
چکیده انگلیسی مقاله
Background: One of the most common speech disorders is stuttering which cause in anxiety and shyness, and limits interpersonal relationships. The purpose of the present research was to examine the effect of assertiveness skills training on increasing self-efficacy in interpersonal relationships in boys with stuttering. Method: This was a quasi-experimental study with a pre-test/post-test design and control group. The statistical population consisted of all boys with stuttering in 4th and 5th grade referred to speech therapy centers in Rasht in 2014-2015, of which a sample of 24 boys were selected through convenience sampling. They were randomly assigned to two (control and experimental) groups. To collect data, Wheeler & Lad`s children`s self-efficacy for peer interaction scale (1982) was used. After implementing pre-test, the assertiveness skills training program was conducted on experimental group for eight sessions , one and half hour per session and at last, post-test was conducted on both groups. Data were analyzed by covariance analysis. Results: Results indicated that assertiveness skills training could increase self-efficacy in interpersonal relationships (1422.6), subscales of conflict (114.12) and non-conflict (175.03) of experimental group (P≤0.001). Conclusion: Since children with stuttering experience special fear and social anxiety in social interactions, so assertiveness skills training can be used as one of the axes of their therapy and rehabilitation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سمیه چترمهر | somayeh Chatrmehr
عباسعلی حسین خانزاده | Abbas Ali Hosseinkhanzadeh
ایرج شاکری نیا | Iraj Shakerinia
مجید برادران | Majid Baradaran
نشانی اینترنتی
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1576-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-808365.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
اختلالات گفتار و زبان
نوع مقاله منتشر شده
اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات