این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه کارآفرینی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۱۰۱-۱۲۰

عنوان فارسی ارائه الگوی آموزشی توسعه توانمندی‌های کارآفرینانه در دانش-آموزان با میانجی‌گری ویژگی‌های شخصیتی
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش تعیین ویژگی­های شخصیتی کارآفرینی و ارائۀ الگوی آموزشی برای توسعۀ این ویژگی‌ها در دانش‌آموزان مقطع دبستان است. در گام اول، ضرورت‌های شخصیتی مرتبط با فرآیند کارآفرینی تعیین و اولویت هر ویژگی در پرورش توانمندی کارآفرینانه مشخص شد. در مرحلۀ بعدی، فهرست فعالیت‌ها و رویکردهای آموزشی در مقطع دبستان گردآوری و میزان اثرگذاری هر عامل در توسعۀ ویژگی‌های شخصیتی دانش‌آموزان تعیین و در ادامه هریک از فعالیت‌ها و رویکردها وزن‌دهی شده‌اند. در نهایت الگوی آموزشی توسعۀ توانمندی‌های کارآفرینانۀ دانش‌آموزان ارائه شده است. این تحقیق از نوع کاربردی و آمیختۀ اکتشافی می‌باشد. جامعۀ آماری در بخش صنعت کارآفرینان و در بخش آموزش، آموزگاران و کارشناسان آموزشی مقطع دبستان بوده و نمونۀ آماری با روش قضاوتی و هدفمند انتخاب و با روش گلولۀ برفی توسعه یافت. در تحلیل داده‌ها از روش‌های تحلیل محتوا، تحلیل سلسله‌مراتبی و روش تاپسیس استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد رویکرد مدیریت مشارکتی در برنامه‌های مدرسه، الگوسازی برای دانش‌آموز، تشویق هدفمند و برقراری رابطۀ احساسی مثبت با آن‌ها در کنار فعالیت­هایی از قبیل هنرهای آوایی و نمایشی، بازی‌های آموزشی و تقلیدی و پرورش مهارت‌های ارتباط کلامی و برنامه‌ریزی اثرگذاری معناداری بر ویژگی­های شخصیتی و رشد توانمندی‌های کارآفرینانه در دانش‌آموزان دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، کارآفرینی، کارآفرینی دانش‌آموزان، ویژگی‌های شخصیتی،

عنوان انگلیسی Proposing an educational model for developing entrepreneurship capabilities in students through Personality characteristics
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study is to determine the personality features of entrepreneurship and proposing an educational model to develop these characteristics in elementary school. At the first step, the personality requirements associated with the entrepreneurial process determined and then those requirements are prioritized in the development of entrepreneurial capability. In the next step, researchers provided a list of activities and educational approaches in the elementary school, and then they investigated the effect of each activity and their weights. Finally, an educational model for developing student entrepreneurship capabilities is presented. This applied research is a mixed exploratory one. The statistical population divided into two parts: entrepreneurs of the industry and teachers in education sector (especially elementary school). Statistical sample was selected using judicative and purposeful methods and is developed by snowball sampling technique. Content analysis, hierarchical analysis and topsis method used for data analysis. findings show that participatory management approach in school curriculum, presenting models of behavior for students, purposeful encouragement and establishing positive emotional relationship with them, along with activities such as phonetic and dramatic arts, educational and imitation games, developing the verbal communication skills, and planning have a significant effect on The growth of entrepreneurial capabilities in students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کاظم عسکری فر |
استادیار بخش مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز

ابوالقاسم ابراهیمی |
دانشیار بخش مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز

سید مسلم علوی |
دانشگاه شیراز، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی.


نشانی اینترنتی https://jed.ut.ac.ir/article_67283_e56eaa65983f58a7f805baee3ef98ee5.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/736/article-736-808376.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات