این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
رایانش نرم و فناوری اطلاعات
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۴۰-۵۰
عنوان فارسی
شبیهسازی عددی توربین باد محور عمودی نوع ساونیوس و ارزیابی تاثیر فاصله همپوشانی افقی بر عملکرد توربین
چکیده فارسی مقاله
در میان انرژیهای تجدیدپذیر، انرژی باد، به عنوان کمهزینهترین منبع انرژی قابل دسترس بهشمار میآید. توربین باد ساونیوس از زیرمجموعههای توربینهای باد محور عمودی بوده، به جهت وزش باد وابستگی ندارند. در این مقاله به بررسی تأثیر نسبتهای همپوشانی در توربین باد ساونیوس نیمهاستوانهای متداول با نگرشی جدید پرداخته شده است؛ در این راستا با ثابت نگهداشتن اندازهی قطر خارجی روتور و با در نظر گرفتن دو حالت همپوشانی مثبت و منفی، تأثیر فاصلهی همپوشانی افقی مورد بررسی قرار گرفته است. جهت مدلسازی عددی از نرمافزار تجاری انسیس - فلوئنت و روش مش لغزان بهره برده شد. همچنین شبیهسازیها با استفاده از روش RANS و مدل توربولانسی Realizable K-ε انجام گردید. با بررسی کانتورهای سرعت در اطراف پرهها در همپوشانیهای مختلف، مشخص گردید که در اطراف پرههای با همپوشانی منفی میزان آشفتگی بیشتر میباشد. این امر موجب کاهش مومنتم خالص مفید میشود. همچنین، با توجه به نمودارهای ضریب گشتاور و ضریب توان مشخص شد که در حالت کلی، هندسه با نسبت همپوشانی 15/0+ میتواند از دیگر موارد مناسبتر باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Numerical Simulation of Savonius Vertical Axis Wind Turbine and Evaluation of the Effect of Horizontal Overlap Parameter on its Performance
چکیده انگلیسی مقاله
Among renewable energies, wind energy is considered as the least costly source of available energy. Savonius wind turbine is a vertical axis wind turbine type which its performance is not dependent on wind direction. In this paper, the effect of overlap ratios in the common semi-cylindrical Savonius wind turbine is investigated with a new attitude. In this regard, positive and negative overlap ratios are considered by maintaining the rotor diameter. Numerical modeling is conducted using Ansys-Fluent commercial software and sliding mesh method. Simulations are carried out by using RANS method and Realizable K-ε turbulence model. By examining the velocity contours around the blades in different overlap ratios, it is found that the perturbation is higher in the circumference of the blades with negative overlap ratios. This reduces the useful net momentum. Moreover, according to the torque and power coefficients, it is found that in general, geometry with an overlap ratio of + 0.15 could be more appropriate.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد ابراهیم پور |
گروه پژوهشی انرژیهای دریاپایه، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران
روزبه شفقت |
گروه پژوهشی انرژیهای دریاپایه، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران
رضوان عالمیان |
گروه پژوهشی انرژیهای دریاپایه، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران
مصطفی صفدری شادلو |
CORIA Lab. / CNRS, University and INSA of Rouen, 76000 Rouen, France
نشانی اینترنتی
http://jscit.nit.ac.ir/article_66153_52e5182ee78d7ccb28fec7cf6001d042.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/834/article-834-818155.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات