این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله زنان، مامایی و نازایی ایران
، جلد ۱۹، شماره ۲۷، صفحات ۱-۷
عنوان فارسی
تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل رفتار برنامهریزی شده بر انتخاب روش زایمان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: افزایش سزارینهای غیر ضروری نشانه عملکرد نامناسب نظام سلامت کشورها میباشد. آموزش بهداشت باعث ارتقاء آگاهی مادر طی دوران بارداری میشود تا روش مناسبی را برای زایمان خود انتخاب کرده و بدون دلیل بالینی سزارین را انتخاب نکند، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل رفتار برنامهریزی شده بر انتخاب روش زایمان انجام شد. روشکار: این مطالعه تجربی در سال 1394 بر روی 90 زن باردار نخستزا مراجعهکننده به مراکز بهداشتی شهر یزد انجام شد. افراد با استفاده از روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شده و به سه گروه تقسیم شدند. در گروه اول، بسته آموزشی طراحی شده در قالب مدل طی 3 جلسه آموزشی 60 دقیقهای اجرا شد. به گروه دوم آموزش به روش پمفلت داده شد و گروه کنترل آموزشهای معمول را دریافت کردند. نگرش، هنجارهای ذهنی، درک کنترل رفتار و قصد زنان باردار قبل و بعد از انجام مداخله توسط ابزار محقق ساخته مورد سنجش قرار گرفت. همچنین در هفته 38 بارداری از تصمیم مادران، مجدداً سؤال شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS (نسخه 21) و آزمونهای آماری کای دو، تی زوجی، کروسکال والیس انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنیدار در نظر گرفته شد. یافتهها: قبل از مداخله آموزشی، تفاوت معنیداری بین سه گروه در هیچ یک از حیطههای مدل (نگرش، هنجار فردی، درک کنترل رفتار، قصد) وجود نداشت (001/0p). نتیجهگیری: آموزش مبتنی بر مدل روش مؤثری در افزایش انگیزش، قدرت تصمیمگیری و مهارت زنان باردار در خصوص انتخاب زایمان طبیعی است، لذا انجام اقدامات پیشگیرانه و افزایش آگاهی زنان باردار امری ضروری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتار برنامهریزی شده، زایمان، زنان،
عنوان انگلیسی
Effect of Educational Intervention Based on Theory of Planned Behavior (TPB) in Selecting Mode of Delivery
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The increased rate of unnecessary cesarean indicates improper function of health system. Health education leads to promotion of mothers' knowledge during pregnancy in order to select appropriate mode of delivery and do not choose cesarean section without clinical reason. Therefore, this study was performed with aim to determine the effect of educational interventions based on theory of planned behavior (TPB) on selecting mode of delivery. Methods: This experimental study was conducted on 90 nulliparous pregnant women referred to Yazd health centers in 2015. The subjects were selected with multistage sampling method and were divided into 3 groups. Group I received educational training package based on TPB model during 3 sessions of 60 minutes. Group II received education in the form of Pamphlet and control group received routine training. Attitude, subjective norms, perceived behavioral control and intention were assessed by researcher-made tools before and after the intervention. Also, the mothers' decision was again asked at 38 weeks of pregnancy. Data was analyzed by SPSS (version 21) and Chi-square, paired T-test and Kruskal-Wallis test. P< 0.05 was considered significant. Results: Before the educational intervention, there was no significant difference between three groups in terms of attitude, subjective norms, perceived behavioral control and intention (P>0.001). After the intervention, there was significant difference in all domains in education group before and after the intervention. Also, the comparison between the groups showed significant difference between the intervention group based on model and pamphlet group and control group (P< 0.001). Conclusion: Training based on model is an effective method to increase motivation, decision-making ability and skill of pregnant women to choose normal vaginal delivery. Therefore, performing preventive measures and increasing awareness of pregnant women is necessary.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Delivery, Planned Behavior, Women
نویسندگان مقاله
زهره کشاورز | zohreh keshavarz
assistant professor, department of midwifery and reproductive health, school of nursing and midwifery, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran.
استادیار گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
اعظم غضنفریان | azam ghazanfarian
m.sc. of midwifery, students research committee, school of nursing and midwifery, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran.
کارشناس ارشد مامایی، دفتر فن آوری دانشجویان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
معصومه سیمبر | masoumeh simbar
associate professor, department of midwifery and reproductive health, school of nursing and midwifery, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
دانشیار گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
نزهت شاکری | nezhat shakeri
assistant professor, department of biostatistics, paramedical faculty, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran.
استادیار گروه آمار زیستی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://ijogi.mums.ac.ir/article_7846.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات