این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله زنان، مامایی و نازایی ایران، جلد ۱۹، شماره ۲۵، صفحات ۸-۱۶

عنوان فارسی ختنه دختران: الزام دینی یا اجبار فرهنگی؟
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آداب و رسوم اجتماعی ممکن است از دین منشأ گرفته و یا ریشه غیر مذهبی داشته باشند. یکی از رفتارهای اجتماعی که از گذشته­های دور در میان برخی اقوام‌ رواج داشته، ختنه دختران است. برخی افراد واجب بودن دینی آن را بیان می­کنند. برای پی بردن به صحت این ادعا، باید با دستورات ادیان آسمانی آشنا شد. مطالعه حاضر با هدف بررسی دیدگاه ادیان آسمانی اسلام، مسیحیت و یهودیت درباره ختنه دختران انجام شد. روش‌کار: روش گردآوری داده­ها در مقاله مروری حاضر، منابع کتابخانه‌ای، مجلات معتبر، سایت سازمان جهانی بهداشت و یونیسف و پایگاه­های اطلاعاتی علمی Science direct،PubMed ، Magiran Cochran library، Google Scholar، IranMedex و SID بود. برای جمع­آوری اطلاعات از کلید واژه­های ختنه دختران، ناقص‌سازی جنسی، بریدن آلت تناسلی دختران همراه با کلمات فقه، تشیع، تسنن، دین، مذهب، اسلام، مسیحی و یهودی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها به صورت کیفی انجام گردید. یافته­ها: از 68 مطالعه جستجو شده، 42 مطالعه مرتبط با هدف بررسی شد. هرچند امروزه ختنه دختران توسط مسلمانان، مسیحیان و یهودیان انجام می­شود، اما در کتاب­های قرآن، انجیل و یا تورات به انجام آن توصیه نشده است. هیچ‌کدام از این ادیان انجام ختنه برای دختران را واجب ندانسته­اند. تنها پیروان مذهب شافعی ‌برداشتن پوست روی کلیتوریس را واجب می‌دانند. نتیجه­گیری: در جوامعی که ختنه دختران انجام می‌شود، رسم و سنت فرهنگی بر جنبه اعتقاداتی و دینی غلبه دارد. هر چند که طرفداران آن به منظور توجیه عمل خود، دستورات مذهبی را علت انجام آن می­دانند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اسلام، ختنه زنان، مسیحیت، ناقص­سازی جنسی دختران، یهودیت،

عنوان انگلیسی Female genital mutilation: religious coercion or cultural requirement?
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Social tradition may originate from religion or nonreligious root. From long ago, there was female genital mutilation as a social behavior among some ethnic groups. Some people believe that female genital mutilation is a religious obligatory. To understand the accuracy of this assertion, people must know the commands and doctrines divine religions. This study was performed with aim to investigates the views of the heavenly religions of Islam, Christianity and Judaism about female genital mutilation. Methods: Collecting data in this review article was library resources, scientific journals, WHO and UNICEF, databases of Sciencedirect, PubMed, Magiran, Cochran library, Google Scholar, IranMedex and SID. Time interval for searching references was 2002 to 2016. Information were collected by using the keywords of Female Genital Mutilation, Female Genital Circumcision and Female Genital Cutting along with the keywords of doctrine, Sunni, Shia, Jewish, Christian, Islam and Religion. Data were analyzed qualitatively Results: From 68 searched articles, 28 articles which met inclusion criteria and were related to the purpose of the study were reviewed. The results showed that although nowadays female genital mutilation is performing by Muslims, Christians and Jews, but Koran, Bible or Torah has not recommended it and don't know it as a mutilation obligatory for girls. Only, Shafei know it necessary to remove the skin of clitoris. Conclusion: In societies where female genital mutilation is done, cultural tradition is dominant on religious convictions; although the advocates for justifying their actions claim that the reason is religious orders.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محبوبه حاجی فقها | mahboubeh haji foghaha
phd student in reproductive health, students research and technology center, school of nursing and midwifery, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran.
دانشجوی دکترای بهداشت باروری، دفتر تحقیقات و فن آوری دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

معصومه سیمبر | masoumeh simbar
professor, department of reproductive health, school of nursing and midwifery, reproductive hormone research center, endocrinology and metabolism research institute, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran.
استاد گروه بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات هورمون شناسی تولید مثل، پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم (Research institute for endocrine sciences)

سمیرا گلعذار | sima golozar
instructor, deprtment of midwifery, islamic azad university, tuyserkan branch, tuyserkan iran.
مربی گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تویسرکان، تویسرکان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تویسرکان (Islamic azad university of tuyserkan)

شیوا علیزاده | shiva alizadeh
phd student in reproductive health, students research and technology center, school of nursing and midwifery, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran.
دانشجوی دکترای بهداشت باروری، دفتر تحقیقات و فن آوری دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijogi.mums.ac.ir/article_7785.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات