این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۲، شماره ۴۱، صفحات ۱-۲۰
عنوان فارسی
شناسایی و اعتباربخشی مؤلفههای برنامه مطلوب آموزش ریاضی پیش از دبستان و تحلیل محتوای کتب مربوط
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر از نوع تحلیل محتوا می باشد. بدین منظور ابتدا اهداف، اصول، روش آموزش و ارزشیابی برنامه با توجه به مقالات و برنامه کشورهای پیشرو در این زمینه، تبیین شد، و سپس بهمنظور مشخص شدن محتوا، با بررسی آزمونهای شایستگی ریاضی در بدو ورود به دبستان و بررسی مقالات و کتب مربوط به آموزش ریاضیات در سن پیش از دبستان، به روش تحلیل محتوای کیفی یازده مفهوم آموزشی مشخص گردید. بهمنظور اعتباربخشی برنامه تبیین شده، به روش نمونهگیری هدفمند، 15 فرد متخصص انتخاب شده و برنامه در اختیار آنها قرار داده شد. کفایت اصول، اهداف، روشهای تدریس و نحوه ارزشیابی برنامه مورد تایید متخصصان قرار گرفت لیکن در رابطه با محتوا، دو مقوله با نظر متخصصان حذف شد و نسبت روایی محتوایی برنامه CVR)) با روش لاوشه برابر با 83/0 و پایایی آن 91/0 مورد تائید قرار گرفت. درنهایت با بررسی کتب آموزش ریاضی پیش از دبستان و با روش تحلیل محتوای کمی، مفاهیمی که در حال حاضر تدریس میشود مشخص گردید. نتایج بررسی محتوای آموزش ریاضی پیش از دبستان نشان داد، مفاهیم نگهداری ذهنی عدد و نگهداری ذهنی طول در هیچکدام از کتب مذکور وجود نداشته و پس از آن طبقهبندی منطقی، الگوسازی و توالی منطقی، بازشناسی در غیاب الگو و تقارن ساده دارای کمترین فراوانی میباشند. همچنین نتایج تحلیل محتوا نشان داد روش آموزش موجود در کتب تنها از طریق آوردن شکل برای هر مفهوم و درخواست از کودک جهت انجام دستورالعمل مربوط به آن است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامه آموزشی ریاضی،پیش از دبستان،اعتباربخشی،
عنوان انگلیسی
Recoqnisying and validating the components of the desired program of mathematical education in pre-primary school and analyzing the content of the relevant books .
چکیده انگلیسی مقاله
The present study was content analysis research. For this purpose, the goals, principles, teaching methods and assessment of the program were explained according to the documents and curriculum of the leading countries in this field. Then, through qualitative content analysis, eleven educational concepts (categories) needed to be taught in pre-primary education were identified. To validate the program, 15 specialists were selected through a purposeful sampling method, and the program was assigned to them. The adequacy of the goals, principles, teaching methods and assessment of the program was approved by the experts, but regarding content, two categories were eliminated by experts, and its Content Validity index was 0.83, and its reliability was 0.91. Finally, by examining preschool Math books, and by quantitative content analysis, the concepts that are currently taught were identified. The results of study Pre-primary math education content showed that Concepts of conservation of numbers and Conservation of length are not present in any of these books. After that, logical classification, patterning and logical sequences, recognition in the absence of pattern and simple symmetry have the least frequency. Moreover, results of the content analysis showed, the teaching method in the books has been performed only through showing a shape for each concept and asking the child to follow the instructions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ناهید شیرانی بیدآبادی |
دانشگاه اصفهان
احمدرضا نصر اصفهانی |
استاد دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
سید ابراهیم میر شاه جعفری |
استاد دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
احمد عابدی |
دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات