این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کاوش های مدیریت بازرگانی، جلد ۱۰، شماره ۱۹، صفحات ۱۹-۳۸

عنوان فارسی رزیابی کارکردهای برنامه‌های تشویقی دولت بر عملکرد صادرات
چکیده فارسی مقاله عملکرد صادراتی، برنامه‌های تشویقی دولت، صادرات مصالح ساختمانی ایرانبا وجودبرخورداریاز ظرفیت‌هایبالای صادراتی،سهمکمیازبازارهایبین‌المللی رادر اختیارداردوبا وجود روند صعودی آناززمانتدوین برنامهسومتوسعه، همچنان فاصله زیادی با شرایطمطلوبدارد. با توجه به اهمیت نقش توسعه صادرات غیرنفتی، سیاست تشویقصادرات و راه‌های اثربخش‌تر کردن آن بهعنوانیکیازراهبردهایاصلیدرراستایسیاست کلانرشد اقتصادی کشور همواره مورد توجه بوده است. در این مطالعه نیز با هدف بررسی اثر برنامه‌هایتوسعهصادرات ایران بر عملکردصادراتی، عملکرد صادرکنندگان مصالح ساختمانی با تأکید بر اثر برنامه‌های تشویقی صادرات مورد ارزیابی قرار گرفت. به همین منظور، 38 شرکت نمونه برگزیده در سال 1393 در زمینه صادرات مصالح ساختمانی به عنوان جامعه آماری، انتخاب شدند. داده‌های مورد نیاز به روش پرسشنامه‌ای، جمع‌آوری و از طریق معادلات ساختاری با استفاده از دو نرم افزار SPSS و LISREL تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که متغیرهای «ادراک مدیر از بازار صادرات»، «دانش صادراتی»، «استراتژی صادراتی» و «بکارگیری مشوق‌های صادراتی» حدود 71 درصد از متغیر «عملکرد صادراتی» این شرکت‌ها را تبیین می‌کنند که با توجه به ضرایب بدست‌آمده اثر «استراتژی صادراتی» بر افزایش «عملکرد صادراتی» بیشتر از سایر متغیرها است. همچنین افزایش یک درصدی «برنامه‌های تشویقی دولت» می‌تواند ضمن افزایش به ترتیب 33/0 و 51/0 درصدی درک مدیران شرکت‌ها از بازار صادارات و دانش صادراتی آن‌ها، بر «تعهد صادراتی»، 29/0، بر «استراتژی صادرات»، 22/0 و بر «عملکرد صادراتی» 29/0 درصد مؤثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عملکرد صادراتی، برنامه‌های تشویقی دولت، صادرات مصالح ساختمانی،

عنوان انگلیسی Assessing the Effects of Government Incentive Programs on Export Performance
چکیده انگلیسی مقاله Iran, despite having a high potential for exports, holds a small share in international markets and, despite the upward trend since the third Development Plan, is still far from optimal conditions. Given the importance of developing non-oil exports, government stimulus programs for export and making them effective are considered as one of the main strategies in line with the policy of macro-economic growth. This study aims at evaluating the effect of government development programs on export performance as well as assessing the performance of construction materials exporters with an emphasis on stimulus programs. For this purpose, 38 top exporting companies in the field of construction materials in 2014 were chosen as the study population. The data were gathered by questionnaires and analysed by the structural equations method with SPSS and LISREL software programs. The result indicated that the managers' perceptions of the export market, export knowledge export strategies, and stimulus programs using variables determined about 71 percent of the export performance of these companies. According to the derived coefficients, export strategies variable had the greatest effect. Also, a one-percent increase in the government stimulus programs could increase the export commitment for 0.29%, the export strategies for 0.22%, the export performance for 0.29%, the managers' perceptions of the export market for 0.33%, and the export knowledge for0.51%.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حبیب شهبازی |
استادیار دانشگاه سید جمال‌الدین‌اسدآبادی، همدان

بابک شکیبانیا |
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت

اکرم عباسی فر |
کارشناس دفتر برنامه‌ریزهای اقتصادی، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، تهران


نشانی اینترنتی http://bar.yazd.ac.ir/article_1143_ee25b658a4a9d4e0257d75fda3ef479d.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1522/article-1522-819445.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات