این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
کاوش های مدیریت بازرگانی
، جلد ۱۰، شماره ۱۹، صفحات ۱۲۳-۱۴۱
عنوان فارسی
تاثیر قابلیت پویا و قابلیت نوآوری بر مزیت رقابتی
چکیده فارسی مقاله
محیط رقابتی امروز به دلیل اینکه به شدت درحال تغییر بوده و نوع تغییرات بسیارمتنوع شدهاست، نیازمند قابلیتهایی هستند که بتوانند برای بنگاهها مزیترقابتی به وجودآورند. هدف این تحقیق بررسی تاثیر قابلیتهای پویا و قابلیتهای نوآوری در دستیابی به مزیترقابتی است. پنج قابلیت ادراک، یادگیری، ادغام، هماهنگی و پیکربندی مجدد بهعنوان قابلیتهای پویا و قابلیتهای بهرهبرداری و کشف بهعنوان قابلیتهای نوآوری شناسایی شدند و برای مزیترقابتی سه بعد استراتژی رهبریهزینه، تمایز و تمرکز درنظر گرفته شده است. نمونۀ آماری شامل 217 شرکت تولیدکننده سیستمهای سرمایشی و گرمایشی در شهر تهران است؛ که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و ازنظر جمعآوری دادهها توصیفی و از نوع همبستگی است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری برای کلیت مدل، مدل اندازهگیری PLS، آزمون همبستگی، مقایسه میانگین یک گروهی و مقایسه میانگین دو جامعه مستقل استفاده شدهاست. یافتهها نشانداد که در رسیدن به استراتژی رهبری هزینه و تمرکز تمام ابعاد قابلیت پویا اثر مثبت و معنادار دارند اما در رسیدن به استراتژی تمایز فقط قابلیت ادراک اثر مثبت و معنادار دارد و هر دو بعد قابلیت نوآوری بر ابعاد مزیت رقابتی اثر مثبت و معنادار دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
قابلیت پویا، قابلیت نوآوری، مزیت رقابتی،
عنوان انگلیسی
The impact of Dynamic Capability and Innovation Capability on Competitive Advantage
چکیده انگلیسی مقاله
Due to its highly changing nature and variety, competition nowadays requires capabilities that can provide competitive advantages for firms. The purpose of this research is to investigate the effect of dynamic capabilities and innovation capabilities on competitive advantage. Sensing, learning, integration, coordination and reconfigured capabilities are taken into account as the dynamic capabilities, and exploitation and exploration capabilities were taken into account as the innovation capabilities. As for competitive advantage, three dimensions including cost leadership, differentiation and focus strategy were taken into consideration. The sample consisted of 217 companies which manufactured heating and cooling systems in Tehran. They were selected by Sampling Available. The research is an applied study and, in terms of data collection, it is a descriptive and correlational study. To analyze the data, the structural equation model was used. PLS measurement, correlation test, mean comparison of one group and comparison of the mean of two independent groups were conducted too. The findings indicate that, to achieve a cost leadership strategy, all the dimensions of dynamic capabilities are of positive and significant effects. However, to reach the differentiation strategy, only the sensing capability has a positive and significant effect, and both dimensions of innovation capability have a positive and significant effect on the dimensions of competitive advantage.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
معصومه حسین زاده شهری |
دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا (س)
صاحبه شاهینی |
کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا (س)
نشانی اینترنتی
http://bar.yazd.ac.ir/article_1147_1b79189caeec75a789c37b17f5e24835.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1522/article-1522-819449.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات