این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله زنان، مامایی و نازایی ایران
، جلد ۱۸، شماره ۱۴۴، صفحات ۱۹-۲۷
عنوان فارسی
بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر اساس تئوری خودکارآمدی بر اتخاذ رفتار پیشگیری از اچ آی وی/ ایدز در زنان پرخطر
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اپیدمی اچ آی وی/ ایدز در عصر حاضر یکی از مهم ترین مسائل بهداشتی، اجتماعی، اقتصادی بشریت و از بزرگ ترین معضلات و نگرانیهای موجود در بسیاری از کشورهای جهان میباشد که همچنان بر گستردگی و ابعاد آن افزوده میشود. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر اساس تئوری خودکارآمدی بر اتخاذ رفتارهای پیشگیری از ایدز در زنان آسیب پذیر و پرخطر شهرستان نکا انجام شد. روش کار: این مطالعه نیمه تجربی (شاهددار) در سال 1392 با مشارکت 70 نفر از زنان آسیبپذیر و در معرض خطر مراجعه کننده به مراکز گذری کاهش آسیبهای اجتماعی نکا و ساری انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته همراه مصاحبه تکمیلی بود. بر اساس نتایج به دست آمده از تکمیل اولیه پرسشنامه، مداخله آمورشی بر اساس تئوری خودکارآمدی تهیه و در گروه مداخله اجرا شد. 3 ماه پس از مداخله اطلاعات دو گروه جمع آوری و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 16) و آزمون های کای دو، من ویتنی، ویلکاکسون، تی مستقل و تی زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد. یافتهها: پس از مداخله آموزشی، استفاده از کاندوم در گروه مداخله (7/45%) در مقایسه با گروه کنترل (7/5%) افزایش یافت. تفاوت قبل و بعد متغیر خودکارآمدی در گروه مداخله (05/0±83/9) و کنترل (67/2±50/1) و متغیر عملکرد در گروه مداخله با میانه و دامنه میان چارکی 0/2 (0/3) و کنترل 0/0 (0/0) معنیدار بود. در گروه مداخله افزایش متغیر خودکارآمدی با افزایش متغیر عملکرد ارتباط معنیداری داشت (001/0>p). نتیجهگیری: رفتارهای پیشگیری از ایدز و خودکارآمدی در زنان مورد بررسی ناکافی است و مداخله آموزشی بر اساس تئوری خودکارآمدی میتواند در ارتقاء خودکارآمدی و استفاده از کاندوم در پیشگیری از ایدز در این زنان مؤثر باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، اچ آی وی، ایدز، خودکارآمدی، زنان پرخطر،
عنوان انگلیسی
Effect of educational intervention based on Self- Efficacy Theory (SET) on behavior of prevention of HIV/ AIDS in high risk women
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Today, Epidemic of HIV / AIDS is one of the most important health, social, economic problems of human and one of the biggest problems and concerns in many countries of the world that its scope and size is still increasing. This study was performed with aim to determine the effect of educational intervention based on SET on behaviors of prevention of HIV/ AIDS in high risk and vulnerable women in the city of Neka. Methods: This Quasi- experimental (case-control) study was performed on 70 high risk and vulnerable women referred to Drop-In Centers (DIC) in Sari and Neka. Data was gathered using a researcher-made along with completing questionnaire. According to the results obtained from primary completing of the questionnaire, educational intervention was designed based on the SET and was performed in intervention group. After 3 months of intervention, data of both groups was collected and analyzed using SPSS software (version 16) and Chi-square, Mann-Whitney, Wilcoxon, independent t, and paired t tests. PResults: After educational intervention, use of condom was increased at intervention group (%45,7) compared to control group (%5,7). The difference between before and after of self- efficacy was significant in intervention group (9.83±0.05) and control group (1.50±2.67) and performance in the intervention group with median and interquartile range of 2.0 (3.0) and control group 0.0 (0.0). In intervention group, there was a significant relation between increase of self-efficacy and increase in performance (P< 0,001). Conclusion: Behaviors of prevention of AIDS and self-efficacy is insufficient in the studied women and educational intervention based on the SET can be effective on promotion of self-efficacy and use of condom to prevent from AIDS in these women.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
AIDS, Education, High risk women, HIV, Self-efficacy
نویسندگان مقاله
حسین ابراهیمی پور | hosein ebrahimipour
associate professor, department of health and management, health sciences research center, school of health, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran.
دانشیار گروه بهداشت و مدیریت، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
بنین جلالی آکردی | banin jalali akerdi
msc student of health education and promotion, student research committee, school of health, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
مهناز صلحی | mahnaz solhi
associate professor, department of health services and health education, school of health, iran university of medical sciences, tehran, iran.
دانشیار گروه خدمات بهداشتی و آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
حبیب اله اسماعیلی | habibollah esmaeli
associate professor, department of biostatistics, health sciences research center, school of health, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran.
دانشیار گروه آمار زیستی، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://ijogi.mums.ac.ir/article_4357.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات