این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله زنان، مامایی و نازایی ایران، جلد ۱۷، شماره ۱۲۸، صفحات ۱۸-۲۷

عنوان فارسی اثربخشی برنامه آموزش بر وضعیت تغذیه بارداری : مقایسه روش بحث گروهی و بسته چند رسانه ای
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بارداری، از پرمخاطره ترین دوره های زندگی زنان است و تغذیه این دوران، سلامت مادر و جنین را تحت تأثیر قرار می دهد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش تغذیه به روش بحث گروهی و بکارگیری بسته چند رسانه ای بر وضعیت تغذیه زنان باردار انجام شد. روش کار: این مطالعه نیمه تجربی با گروه کنترل در سال92 بر روی 174 زن باردار در مراکز بهداشتی مشهد و گناباد انجام شد. بسته چندرسانه ای با استفاده از نرم افزار Autoplay (نسخه 2/8) طراحی شد. پیش آزمون بسامد خوراک از آزمودنی ها صورت گرفت. سپس آموزش تغذیه به روش بحث گروهی و بسته چند رسانه ای اجرا شد. در نهایت یک ماه پس از مداخله، پس آزمون بسامد خوراک تکمیل شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Dietplan (نسخه 6) و SPSS (نسخه 20) و آزمون های آماری آنوای یک طرفه و تی زوجی انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد. یافته ها: متغیرهای نیاسین (4p=0/0)، ویتامین B6 (p=0/04) ، ویتامینD (p=0/01)، B12 (p=0/03) در گروه بسته چند رسانه ای قبل و بعد از مداخله اختلاف آماری معنی دار داشتند. فولات (4p=0/0)، ویتامین c (3p=0/0)، کاروتن (p=0/006) و فیبر (3p=0/0) در گروه بحث گروهی قبل و بعد از مداخله اختلاف آماری معنی دار داشتند. در مقایسه روش های بکارگرفته، میانگین نمرات در روش بحث گروهی نسبت به بسته چند رسانه ای بالاتر بود. نتیجه‌گیری: دو روش بحث گروهی و بسته چند رسانه ای، باعث ارتقاء قابل توجهی بر وضعیت تغذیه زنان باردار نسبت به قبل مداخله نسبت به گروه کنترل شدند. در مقایسه دو روش آموزشی، روش بحث گروهی از بسته چند رسانه ای اثربخش تر بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بحث گروهی، بسته چند رسانه ای، مادران باردار، وضعیت تغذیه،

عنوان انگلیسی Effectiveness of training programs on nutritional status during pregnancy: Comparison of group discussion method and multi-media package
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Pregnancy is from the most risky period of women's life and nutrition during this period will affect the health of the mother and fetus. This study was performed aimed to compare the effectiveness of nutrition training by group discussion method and using multi-media package on the nutritional status of pregnant women. Methods: This quasi-experimental study with a control group was performed on 174 pregnant women in health centers of Mashhad and Gonabad. Multimedia package was designed using Autoplay software (version 8.2). The pretest of output of the test subjects were studied. Then, nutrition training was performed by group discussion method and multimedia packages. Finally, a month after the intervention, posttest of output was completed. Data analysis was performed using Dietplan software (version 6) and SPSS software (version 20) and one-way ANOVA and paired t-test. PResults:Variables niacin (P=0/04), vitamin B6 (P=0/04), vitamin D (P=0/01), B12 (P=0/03) in a closed multimedia pre- and post-intervention difference were statistically significant. Folate (P=0/04) vitamin c (P = 0/03), carotene (P=0/006) and fiber (P = 0/03) in group discussions before and after the intervention group had a statistically significant difference. Compared to the methods used, the mean scores were higher in group discussion about the multimedia package. Conclusions: The two methods of group discussion and multimedia package significantly improve the nutritional status of pregnant women than pre-intervention compared to the control group. Comparison of two methods of teaching showed that group discussion method was more effective than multi-media package method.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی مشکی | mehdi moshki
associate professor, department of public health, social development amp; health promotion research centre, gonabad university of medical sciences, gonabad, iran
دانشیار گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گناباد (Gonabad university of medical sciences)

خدیجه سیدی ثانی | khadije seyedi sani
m.sc. student of health training and health promotion, school of health, gonabad university of medical sciences, gonabad, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقاءسلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گناباد (Gonabad university of medical sciences)

خسرو شفقی | khosro shafaghi
phd student of nutrition, faculty of medicine and health sciences, upm university, selangor, malaysia.
دانشجوی دکتری تخصصی تغذیه، دانشکده پزشکی و علوم بهداشتی، دانشگاه upm، سلانگور، مالزی.
سازمان های دیگر: دانشگاه UPM، سلانگور، مالزی


نشانی اینترنتی http://ijogi.mums.ac.ir/article_3702.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات