این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
مجله زنان، مامایی و نازایی ایران
، جلد ۱۶، شماره ۸۴، صفحات ۱۰-۱۹
عنوان فارسی
بررسی تأثیر آموزش های جنسی مبتنی بر آموزه های دینی بر سازگاری زناشویی زنان متأهل
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: سازگاری زناشویی، پایه و اساس زندگی مشترک است. دو مورد از مهمترین عوامل مؤثر بر آن، رضایت جنسی و اعتقادات مذهبی می باشد. دین و مذهب نیز به نقش آموزش های جنسی تأکید ورزیده است، لذا مطالعه حاضر با هدف توأم ساختن آموزش های جنسی با آموزه های دینی مرتبط با آن و بررسی تأثیر آن بر سازگاری زناشویی زنان متأهل انجام شد. روشکار: این مطالعه نیمه تجربی یک گروهه با پیش آزمون و پس آزمون در سال 1391 بر روی 30 زن متأهل مراجعه کننده به دو مرکز بهداشتی - درمانی شهر مشهد انجام شد. واحدهای پژوهش به مدت 6 هفته در کلاس های آموزشی شرکت کردند. ابزار گردآوری داده ها در این مطالعه شامل: فرم مشخصات فردی، پرسشنامه سازگاری زناشویی اسپانیر و مقیاس شاخص عملکرد جنسی زنان بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 5/11) و آزمون های تی زوجی و ضریب همبستگی انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد. یافتهها: میانگین سن زنان 2/7±9/33 سال و میانگین مدت ازدواج آنان 8/6±1/13 سال بود. اکثر زنان خانه دار بوده و درآمد در حد کفاف داشتند. پس از آموزش،نمره کل سازگاری زناشویی از 51/19±12/94 به 5/16±61/102 ارتقاء یافت (002/0=p) و در خرده مقیاس های توافق (002/0=p) و تجلی ابراز احساسات (01/0=p) تفاوت آماری معنی داری مشاهده شد. نتیجهگیری: آموزش های جنسی توأم با آموزه های دینی می تواند باعث افزایش سازگاری زناشویی کلی، توافق و تجلی عواطف در زندگی زناشویی شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش جنسی، ازدواج، سازگاری، مذهب،
عنوان انگلیسی
Investigating the Effects of Sex Education Based on Religious Education on Marital Adjustment in Married Women
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Marital adjustment is basis for marital life. Two important factors affects on marital adjustment are sex satisfaction and religious beliefs. Faith and religion have also encouraged to sex education. The aim of this study was combining sex education and religious education and investigating those effects on marital adjustment in married women. Methods: This single group quasi-experimental study with pre-test and post-test was conducted on 30 married women referred to two health centers of Mashhad, Iran in 2011. Cases took part in educational classes for 6 weeks. Data were gathered by Spanier Dyadic Adjustment Scale, characteristic demographic and Female Sexual Function Index questionnaires. Data were analyzed using SPSS software version 11.5 and paired t-test and Pearson correlation coefficient test. P value less than 0.05 was considered significant. Results: The mean age of women was 33.9±7.2 years and the mean length of marriage was 13.1±6.8 years. Majority of women were housekeeper and income level was sufficient. After education, the total score of marital adjustment increased from 94.12±19.51 to 102.61±16.5 (p=0.002) and there were significant differences in consensus (p=0.002) and affectional expression (p=0.01) subscales. Conclusion: The sex education based on religious education can increase total marital adjustment and consensus and affectional expression among couples.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Adaptation/Psychological, Marriage, Religion, Sex education
نویسندگان مقاله
صدیقه یوسف زاده | sedigheh yousefzadeh
lecturer, department of midwifery, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran.
مربی گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
فاطمه نامنی | fatemeh nameni
m.sc. student of midwifery, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
ناهید گلمکانی | nahid golmakani
lecturer, department of midwifery, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran.
مربی گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
مونا نجف نجفی | mona najaf najafi
resident of community medicine, school of medicine, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran.
دستیار تخصصی پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
مهدی ابراهیمی | mahdi ebrahimi
associate professor, department of islamic education, school of medicine, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran.
دانشیار گروه معارف اسلامی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
مرتضی مدرس غروی | morteza modarres gharavi
assistant professor, department of clinical psychology, psychiatry and behavioral sciences research center, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran.
استادیار گروه روانشناسی بالینی، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://ijogi.mums.ac.ir/article_2311.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات