این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله زنان، مامایی و نازایی ایران، جلد ۱۵، شماره ۱۷، صفحات ۸-۱۶

عنوان فارسی بررسی نگرش و میزان آگاهی دانشجویان از روش درمانی رحم جایگزین
چکیده فارسی مقاله مقدمه: رحم جایگزین یکی از روش های بحث انگیز درمان ناباروری است که بکارگیری آن لازمه شناسایی نگرش و میزان آگاهی عموم جامعه و افرادی است که به نوعی با ناباروری ارتباط دارند. لذا از آنجایی که رشته های مامایی، پزشکی، روانشناسی و حقوق بیش از سایر رشته ها، درگیر مسائل مربوط به این روش هستند، مطالعه حاضر با هدف نگرش و آگاهی دانشجویان این رشته ها در مورد روش درمانی رحم جایگزین انجام شد. روش­کار: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی پیمایشی از نوع مقطعی است که در سال 1388 بر روی 200 نفر از دانشجویان پزشکی، مامایی، روانشناسی و حقوق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان انجام شد. نمونه گیری به روش سهمیه بندی و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته جهت بررسی آگاهی (7 سؤال) و نگرش دانشجویان (یک سؤال جهت نگرش کلی و 21 سؤال در 5 بعد روانی، شرعی- قانونی، فرهنگی، مالی و مقبولیت روش) بود. در بخش آگاهی، مجموع نمرات کمتر از 3 به عنوان آگاهی کم و نمره بیشتر از 5 به عنوان آگاهی خوب در نظر گرفته شد. در قسمت نگرش نیز در صورتی که مجموع نمرات در هر یک از ابعاد بیشتر از میانه بود، نگرش مثبت و نمرات کمتر از میانه به عنوان نگرش منفی در نظر گرفته شد. اطلاعات گردآوری شده با روش آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 16) و آزمون های کای اسکوئر، تی مستقل، آنالیز واریانس تک متغیره و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.یافته­ها: دانشجویان رشته مامایی (5/89%) و پزشکی (8/88%) بیشترین نگرش مثبت را نسبت به روش درمانی رحم جایگزین داشتند. بر اساس آزمون کای اسکوئر، نگرش دانشجویان رشته های مختلف نسبت به رحم جایگزین، در ابعاد مختلف تفاوت معناداری با یکدیگر نداشت (08/0=p). نمره آگاهی دانشجویان رشته حقوق 84/1 ± 35/3، رشته روانشناسی بالینی 89/1 ± 70/3، رشته پزشکی 58/1 ± 28/4 و رشته مامایی 56/1 ± 44/4 بود که تفاوت معناداری در میانگین نمره آگاهی آنها مشاهده شد (001/0>p). نتیجه­گیری: به طور کلی دانشجویان رشته های مختلف، نگرش مثبتی نسبت به رحم جایگزین داشته و آن را پذیرفته اند، اما علی رغم این امر، میانگین نمره آگاهی آنها از این روش درمانی در حد متوسط بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آگاهی، دانشجویان، رحم جایگزین، نگرش،

عنوان انگلیسی Investigating Students' Attitudes and Knowledge about Surrogacy Treatment
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Surrogacy is a controversial method in Infertility treatment, utilization of which is needed to identify the level of public awareness and attitudes of whom are linked to infertility in other sciences. Therefore, since sciences such as midwifery, medicine, psychology and law may be more involved in this issue than other disciplines; this study was held by the aim of investigating the attitudes and knowledge of students in these sciences. Methods: This descriptive and cross-sectional survey was performed on 200 students of medicine, Midwifery, Psychology and Law in Isfahan University of Medical Sciences in 2010. Sampling was quota. The data collection was done by using a self-administered questionnaire to assess demographic characteristics, knowledge (7 question) and attitudes (1 question for general attitude, 21 question in five dimensions of psychological, religious - legal, cultural, financial and acceptance of procedure) of students in different dimensions. In knowledge section, the total score less than 3 was considered as low knowledge and more than 5 as good knowledge. In attitude section, if the total score in each dimension was more than mean value, was considered positive attitude and lower than mean value, was considered as negative attitude. The data were analyzed by using descriptive and inferential statistics, SPSS software version 16, Chi-square test, independent T-test, univariate ANOVA and analysis of variance. P value less than 0.05 was considered statistically significant. Results: Students of midwifery (89.5%) and medicine (88.8%) had the most positive attitude about Surrogacy. Attitudes of other students about Surrogacy based on chi-square test were not different (p=0.08). Significant difference was observed in mean knowledge score of students of law (3.35±1.84), psychology (3.70±1.89), medicine (4.28±31.58), midwifery respectively (4.44±1.56). So there was significant difference in the level of mean awareness among the students of different sciences (p< 0/001). Conclusion: Overall students of different sciences had a positive attitude toward surrogacy and had accepted it but their awareness of this treatment was in intermediate level.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attitude, Infertility, Reproductive techniques, Surrogate

نویسندگان مقاله مهسا شکور | mahsa shakour
ph.d. student of medical education, medical education development management center, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran.
دانشجوی دکترای آموزش پزشکی، مرکز مدیریت مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

کبری صالحی | kobra salehi
m.sc. of midwifery, faculty of nursing and midwifery, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran.
کارشناس ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

افسانه شکور | shahnaz kohan
ms student of curriculum planning, faculty of educational sciences, islamic azad university of khorasgan, isfahan, iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد خوراسگان، اصفهان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)

شهناز کهن | shahnaz kohan
assistant professor of midwifery, faculty of nursing and midwifery, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran.
استادیار گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijogi.mums.ac.ir/article_5672.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات