این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله زنان، مامایی و نازایی ایران، جلد ۱۵، شماره ۱۱، صفحات ۷-۱۵

عنوان فارسی تأثیر روان درمانی گروهی شناختی - رفتاری/ روایتی بر سندرم پیش از قاعدگی دانشجویان دختر
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سندرم پیش از قاعدگی کی ی از شا نیتر عی مشکلات زنان است که م ی تواند منجر به کاهش کارایی تحص ،یلی شغل ی و اختلال در روابط ب نی فرد ی شود. بنابرا نی استفاده از برخ ی مداخلات جهت رفع ا نی مشکل ضرور ی به نظر م ی رسد. مطالعه حاضر با هدف بررس ی اثربخش ی روان درمان ی گروه ی شناخت - ی رفتاری/ یتیروا در سندرم پیش از قاعدگی دانشجو انی دختر دانشگاه شه دی چمران اهواز انجام شد . روشکار: مطالعه حاضر یک مطالعه تجربی میدانی و از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل می باشد که از آبان ماه 88 تا دی ماه 89 بر رو ی 40 دانشجو ی دختر ساکن خوابگاه با میانگ نی سن ی 23 ± /3 25 سال انجام شد. افراد مورد مطالعه به روش تصادفی از ب نی 73 دانشجو ی داوطلب دارا ی سندرم پیش از قاعدگی که واجد شرا طی ورود به مطالعه بودند، انتخاب شدند و به طور تصادف ی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. افراد دو گروه پرسشنامه مشخصات فرد ی و مقیاس "فرم ثبت روزانه شدت مشکلات" را در مرحله پیش آزمون تکم لی کردند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه و هر هفته 90 یدق قه، گروه درمان ی را دریافت کردند سپس از هر دو گروه پس آزمون و پ ریگ ی ی گرفته شد . اطلاعات به دست آمده با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. میزان p کمتر از 0 05/ معنی دار در نظر گرفته شد . یافته :ها بر اساس نتایج تحلیل کواریانس، روان درمانی شناختی - رفتاری/ روایتی باعث کاهش معنی داری در نمره کل سندرم پیش از قاعدگی و هر یک از خرده مقیاس های آن در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پس آزمون (p< /0 001) و پیگیری دو ماهه (p< /0 001) شد . نتیجهگیری: روان درمان ی گروه ی شناخت - ی رفتاری/ در یتیروا کاهش سندرم پیش از قاعدگی مؤثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effects of Group Cognitive-Behavioral/Narrative Therapy of Premenstrual Syndrome of Female University-Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Premenstrual syndrome is one of the most common problems of women that may lead to decrease of academic and job performances and impairment of interpersonal relationships. Therefore, it is essential to use some interventions to resolve this problem. The purpose of this study was to investigate the effects of Group Cognitive-behavioral/narrative therapy of premenstrual syndrome of female students of Shahid Chamran University in Ahvaz. Methods: This experimental field research with pretest and post test was done on 40 female students living in dormitories with the mean age of 23 years (±3.25). They were selected randomly among 73 volunteer female university-students with premenstrual syndrome who were eligible for inclusion. The participants were placed randomly in control and case groups. Two groups completed demographic questionnaire and Daily Rating Severity of problems in pre-test. Case group participated in ten sessions of 90-minute of group therapy per week. Then, Post test and follow up were taken from both groups. Obtained data were statistically analyzed by multivariate analysis of covariance. P value less than 0.05 was considered statistically significant. Results: The result of covariance analysis showed that Group Cognitive-behavioral/narrative therapy has decreased total scores of premenstrual symptoms (p< 0/001) and its subscales (p< 0/001) in the case group compared to the control group in post-test and follow up stage. Conclusion: Group Cognitive-behavioral/narrative therapy has an effective role in decrease of premenstrual syndrome.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ایران داودی | iran davoudi
assistant professor of psychology, faculty of educational sciences and psychology, shahid chamran university of ahvaz, ahvaz, iran.
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

سکینه ایزدی مزیدی | sakineh izadi mazidi
clinical psychologist, faculty of educational sciences and psychology, shahid chamran university of ahvaz, ahvaz, iran.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

مهناز مهرابی زاده هنرمند | mahnaz mehrabizade honarmand
professor of psychology, faculty of educational sciences and psychology, shahid chamran university of ahvaz, ahvaz, iran.
استاد گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)


نشانی اینترنتی http://ijogi.mums.ac.ir/article_5699.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات