این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله زنان، مامایی و نازایی ایران، جلد ۱۵، شماره ۱۲، صفحات ۱۸-۲۶

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزش بر تغییرات فعالیت جنسی در بارداری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بارداری با تغییرات فیزیکی و روانشناختی عمیقی در زندگی هر زن همراه است که این تغییرات بر روی کلیه ابعاد زندگی زنان از جمله روابط جنسی زوجین تأثیرگذار می باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش بر تغییرات فعالیت جنسی در دوران بارداری انجام شد. روشکار: مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی در عرصه همراه با گروه کنترل بود که در سال 1390 بر روی مادران باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی عظیما و باغزندان شهرستان شاهرود، که دارای پرونده بهداشتی بودند، انجام شد. 87 زن باردار انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه کنترل (41 نفر) و مداخله (46 نفر) قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه مشخصات فردی و تغییرات فعالیت جنسی در بارداری بود. داده ها پس از گردآوری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 16) و آزمون های من ویتنی و کای دو و ویلکاکسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. میزان p کمتر از 0/05 معنی دار در نظر گرفته شد. یافتهها: در گروه مداخله قبل از آموزش، 23 نفر (50%) از زنان از نظر رضایت از روابط جنسی در حد متوسط، 13 نفر (28/3%) خوب و 10 نفر (21/7%) ضعیف بودند. زنان دو گروه در شروع مطالعه از نظر رضایت از روابط جنسی تقریباً یکسان بودند. دو ماه پس از انجام مداخله، 25 نفر (54/3%) از زنان گروه مداخله از نظر رضایت از روابط جنسی در حد خوب، 18 نفر (39/1%) در حد متوسط و 3 نفر (6/5%) ضعیف بودند. بر اساس آزمون های آماری، میزان رضایت از روابط جنسی زنان شرکت کننده در گروه مداخله پس از مداخله بیشتر از گروه کنترل بود (p=0/016). نتیجهگیری: آموزش جنسی بر رضایت زنان از روابط جنسی تأثیری مثبت دارد و باعث افزایش رضایت مندی زنان از روابط جنسی در بارداری می شود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، بارداری، فعالیت جنسی،

عنوان انگلیسی Investigating Effect of Teaching on Sexual-Activity Changes during Pregnancy
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Pregnancy accompanies physical and psychological alternations during woman's life. These changes effluence the overall dimensions of couple's life especially sexual relation. The aim of this study was to investigate the effects of teaching on sexual-activity changes during pregnancy. Methods: This was a field trial study with control group which was held on pregnant women referred to Azima and Baghzandan health center of Shahrod City in 2011. 87 pregnant women were selected and randomly assigned to one of trial or control group (46 pregnant women in intervention group and 41 in control group). Data-collecting tools were included sexual-activity changes and demographic Questionnaire. Data were analyzed by SPSS software version 16, Mann-Whitney test, chi-square and Wilcoxon. P value was considered significant lower than 0.05. Results: Findings showed that at the beginning of the study 50 % (23) of women in education group had moderate, 28.3% (13) had good and 21.7% (10) had weak sexual satisfaction. At the beginning of the research, women of both groups had almost the same sexual satisfaction. Two months later after intervention, 54.3% (25) of women in intervention group had well, 39.1% (18) moderate and 6.5% (3) weak sexual satisfaction. After intervention, statistical tests showed that sexual satisfaction of women in intervention group was more than the control group. (p=0.016) Conclusion: Findings indicated that sexual teaching had a positive effect on the sexual satisfaction and increased pregnant women's sexual satisfaction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, Pregnancy, Sexual activity

نویسندگان مقاله راحله بابازاده | raheleh babazadeh
ph.d. student of reproductive health, faculty of nursing and midwifery, shahroud university of medical sciences, shahroud, iran.
دانشجوی دکتری بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شاهرود (Shahrood university of medical sciences)

خدیجه میرزایی نجم آبادی | khadijeh mirzaei najmabadi
assistant professor of reproductive health, faculty of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad , iran.
. استادیار گروه بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

زهرا معصومی | zahra masoumi
ph.d. student of reproductive health, faculty of reproductive health, shahroud university of medical sciences, shahroud, iran.
دانشجوی دکتری بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شاهرود (Shahrood university of medical sciences)

مهدی راعی | mehdi raei
m.sc. of biostatistics, faculty of medicine, qom university of medical sciences, qom, iran.
کارشناس ارشد آمار زیستی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قم (Qom university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijogi.mums.ac.ir/article_5696.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات