این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد، جلد ۳۹، شماره ۴، صفحات ۳۵۱-۳۶۲

عنوان فارسی بررسی ترجیحات دانشجویان دندانپزشکی مشهد در مورد ساختار اسلایدهای آموزشی
چکیده فارسی مقاله مقدمه:موضوع آموزش همواره ازاهمیت بسزایی برخوردار بوده است. رایج‏ترین ابزار کمک آموزشی موجود، نرم‏افزار Microsoft PowerPoint می‏باشد. هدف این طرح، بررسی قلم‏های فارسی و یافتن ترجیحات غالب میان دانشجویان دندانپزشکی مشهد بوده است. مواد و روش‏ها: این طرح در دو بخش بررسی قلم‏های فارسی و بررسی ترجیحات دانشجویان سال پنجم که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، انجام گردید. در بخش اول یک فایل پاورپوینت با موضوع آزاد نمایش داده شد. این فایل شامل انواع قلم‏های فارسی (آریال، هما، ترافیک، تیتر، یکان) بود. در بخش دوم یک فایل پاورپوینت برای تک تک دانشجویان نمایش داده شد و ترجیحات دانشجویان در مورد متغیرهای مختلف ساختاری از قبیل پس‏زمینه، نوع ترانزیشن، نوع انیمیشن و ... ارزیابی شد. برای بخش اول از آزمون فرید من و در بخش دوم از آمار توصیفی استفاده گردید. یافته‏ها: در قسمت بررسی قلم‏های فارسی، بیشترین پاسخ صحیح مربوط به اسلاید‏های تهیه شده با فونت ترافیک بود (84 درصد)، برای فونت آریال 1/48 درصد، برای فونت تیتر 4/57 درصد و برای فونت هما 3/46 درصد به تمامی پرسش‏ها (5 عدد) پاسخ درست دادند. در قسمت بررسی ترجیحات دانشجویان از نظر نحوه نگارش کلمات انگلیسی 58 درصد تمایل به استفاده از کلمه انگلیسی داشتند. از نظر شیوه جلب توجه 1/39 درصد تغییر رنگ را پسندیدند. از نظر شیوه هم تراز کردن جملات 52 درصد نوع هم‏ترازی Justify را انتخاب نمودند. پس‏زمینه ساده، متن Smart art، وجود فاصله بین بولت و عنوان و جداسازی پاراگراف‏ها با ایجاد مکث، سایر موارد مورد پسند دانشجویان بود. نتیجه­گیری: مطالبی که با فونت ترافیک تحریر شده بودند، بیش از سایر فونت‏ها توسط دانشجویان به ذهن سپرده شده‏اند و دانشجویان ترجیحاتی در زمینه هم ترازی، پس زمینه، نحوه جداسازی و ... در ساختار پاور پوینت‏ها داشتند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نرم ‏افزار پاورپوینت، قلم‏های فارسی، دانشجویان دندانپزشکی،

عنوان انگلیسی Evaluation of Dental Students' Preferences of Mashhad Dental School about the Structure of Educational Slides
چکیده انگلیسی مقاله Introduction:The subject of education has always been a matter of great importance. The most commonly available educational aid is Microsoft PowerPoint software. The aim of this study was to determin the most effectiv farsi fonts on training and to find preferences of the Mashhad Dental School students. Materials & Methods: This study was performed in two parts 1)Evaluation of farsi fonts and 2) Evaluation of student preferences. In the first part, a free topic powerpoint presentation was given and was assessed if the types of farsi fonts affected the students' learning rate. In the second part, a powerpointpresentation was shown to the students and they were asked about their preferences in the structure of slides. Results:The most correct answers were in slides prepared by "Traffic" font (84%). Results for other fonts were as follows: "Arial" (48.1%), "Titr" (57.4%) and "Homa" (46.3%). In the second part, 58% of the students preferred to use the original English words. To attract the attention of the audieuce, 39.1% of the students preferred to change the font color. For the style of aligning the sentences, 52% chose the Justify alignment. Simple color background, smart art text, indented bullet and pause between paragraphs were other preferences of students. Conclusion: Content prepared by "Traffic" font was best remembered by students. The students had some preferences in alignment,background, pause between paragraphs, etc…
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله PowerPoint software, farsi fonts, dental students

نویسندگان مقاله پگاه مسنن مظفری | pegah mosannen mozafari
associate professor of oral amp; maxillofacial diseases research center, school of dentistry, mashhad university of medical science, mashhad, iran.
دانشیار بیماری های دهان، عضو مرکز تحقیقات بیماری های دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

علیرضا صراف شیرازی | alireza sarraf shirazi
associate professor of pediatric dentistry, dental research center, school of dentistry, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran.
دانشیار دندانپزشکی کودکان، مرکز تحقیقات دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

مریم امیرچقماقی | maryam amir chaghmaghi
associate professor of oral amp; maxillofacial diseases research center, school of dentistry, mashhad university of medical science, mashhad, iran.
دانشیار بیماری های دهان، عضو مرکز تحقیقات بیماری های دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

امیرعباس آذریان | amir abbas azarian
statistics office, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
اداره آمار، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

نوشین جلایری پناه | nooshin jalaieri panah
dentist
دندانپزشک


نشانی اینترنتی http://jmds.mums.ac.ir/article_5144.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات