این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد
، جلد ۳۹، شماره ۲، صفحات ۱۲۳-۱۳۶
عنوان فارسی
بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در پیشگیری از پوسیدگی دندانهای دائمی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی در شهرستان خواف
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: استفاده از مدلها و نظریههای آموزش بهداشت نقش مهمی در طراحی مداخلات و ارتقاء سلامت دهان و دندان ایفا مینماید. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامهریزی شده، در پیشگیری از پوسیدگی دندانهای دائمی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی در شهرستان خواف بود. مواد و روشها: در این مطالعه مداخلهای- نیمه تجربی، 61 نفر از دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر خواف در زمستان 1392 به روش نمونهگیری خوشهای طبقهبندی شده انتخاب شدند و به طور تصادفی به گروه کنترل و آزمون تخصیص یافتند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخت شامل سئوالاتی در مورد اطلاعات دموگرافیک، آگاهی، نگرش، هنجار ذهنی، کنترل رفتار درک شده، قصدرفتاری و رفتار استفاده از مسواک و نخ دندان بود که توسط دانشآموزان در سه مقطع زمانی قبل، بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله آموزشی تکمیل گردید. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS با ویرایش 16 و آمار توصیفی و آزمونهای همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر و رگرسیون خطی ساده در سطح معنیداری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافتهها نشان داد که تفاوت معنیداری در میانگین نمرات آگاهی، نگرش، هنجار انتزاعی، کنترل رفتاری درک شده، قصدرفتاری و رفتار استفاده از مسواک و نخدندان در بین دانشآموزان گروه آزمون بعد از انجام مداخله آموزشی نسبت به گروه کنترل به وجود آمده بود (001/0P
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effect of Education Based on the Theory of Planned Behavior on Caries Prevention of Permanent Teeth in Fifth Grade Students in Khaf City
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Using models and theories of health education plays an important role in promoting oral health. The aim of this study was to evaluate the impact of education based on the theory of planned behavior on caries prevention of permanent teeth in fifth grade students in the city of khaf. Materials & Methods: In this interventional semi-experimental, a sample of fifth grade students (N=61) from the city of Khaf (in winter of 2014) were selected by stratified cluster sampling. The subjects were divided into two groups of experimental and control groups. A questionnaire was given to each of them measuring demographics, knowledge, attitudes, subjective norms, perceived behavioral control, behavioral intention and behavior. The questionnaires were completed by students during the three periods: before, immediately after and one month after the intervention. Data were analysed using SPSS software version16.5 using descriptive statistics and Pearson correlation test, Repeated Measures ANOVA and linear regression models (a=0.05). Results: The results showed significant differences in mean of attitude, subjective norm, perceived behavioral control, behavioral intention and behavior of brushing and flossing in the experimental group after the intervention had occurred (P< 0.001), but no significant change was observed in the control group (P>0.05). Conclusions: The theory of planned behavior could be used as an appropriate theoretical framework for the design and implementation of oral health interventions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نوشین پیمان | nooshin peyman
phd, associate professor of health and management, health science research center, school of health, mashhad university of medical science, mashhad, iran.
دانشیار آموزش بهداشت، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
خالد سمیعی رودی | khaled samiee roudi
msc, student of health education, school of health, mashhad university of medical science, mashhad, iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmds.mums.ac.ir/article_4065.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات