این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد، جلد ۳۸، شماره ۴، صفحات ۲۸۱-۲۹۰

عنوان فارسی مقایسه دیدگاه اساتید و دانشجویان درباره خصوصیات یک معلم خوب در رشته دندانپزشکی
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: در یک سیستم آموزشی، اساتید و نحوه عملکرد آن‏ها از ارکان بسیار تاثیرگذار می باشند. با توجه به اهمیت این موضوع در بهبود روند آموزشی، هدف از این مطالعه مقایسه نظرات اساتید و دانشجویان درباب خصوصیات یک معلم خوب در دندانپزشکی بود. مواد و روش‏ها: ابتدا جهت تعیین کلیه عوامل موثر در ارزشیابی اساتید، در رویکردی کیفی و با استفاده از جلسات گروه متمرکز (Focus group) ده نفره از دانشجویان، پرسشنامه‏ای بسته- باز با سوالاتی در سه بخش شامل ویژگی‏های عمومی استاد در حین تدریس نظری، ویژگی‏های استاد در حین تدریس عملی و ویژگی‏های استاد در ارزشیابی تهیه گردید. این پرسشنامه دارای طیف چهار درجه‏ای لیکرت بود و پس از تایید پایایی با بازآزمایی، در اختیار صد نفر از اساتید و صد نفر از دانشجویان بالینی دانشکده دندانپزشکی مشهد قرار گرفت. داده‏های جمع‏آوری شده با آزمون کروسکال والیس و استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. (05/0=α) یافته‏ها: در بخش اول (تدریس نظری)، اساتید و دانشجویان به ترتیب با میانگین 58/3 و 54/3، توان ایجاد ارتباط بین مسائل بالینی و نظری را مهم‏ترین موضوع دانستند. در بخش دوم (تدریس عملی)، به ترتیب با میانگین 63/3 و 29/3، سوال «بحث درباره نظر دانشجو در طرح درمان»، بیشترین امتیاز اساتید و دانشجویان را به خود اختصاص داد. در بخش سوم (حیطه ارزشیابی)، «طراحی سوالات امتحان مطابق نیاز یک دندانپزشک عمومی»، با میانگین 02/3 و 32/3، توسط اساتید و دانشجویان مهم‏ترین موضوع بود. نظرات اساتید و دانشجویان به جز در چهار مورد (اهمیت حضور به موقع استاد در کلاس، اهمیت توجه به موارد جانبی مثل ارتباط با بیمار، اهمیت ارائه جزوه در کلاس و اهمیت دادن نمره بالا به دانشجویان) با یکدیگر همسان بود. نتیجه گیری: داده‏های این مطالعه نشان داد که نظرات اساتید و دانشجویان دانشکده دندانپزشکی مشهد درخصوص میزان اهمیت مسایل مطرح در کیفیت تدریس حوزه‏های تدریس نظری، عملی و نوع ارزشیابی در بیشتر موارد یکسان می‏باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Comparison of the Students’ and Teachers’ Viewpoints about the Characteristics of a Good Teacher in Dentistry
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Teachers play an important role in an educational system. According to the importance of this subject in education quality improvement, the purpose of the present study was to compare the students' and teachers' viewpoints about the characteristics of a good teacher in dentistry. Materials & Methods: In the first step, an open- close questionnaire was prepared based on a ten person focus group discussion by the students composed of teachers' characteristics in theoretical and clinical courses and evaluation. The questionnaire was based on four point Lickert scale and was presented to 100 clinical students and teachers of Mashhad dental school after reliability proof process in a Test retest evaluation. The data were analyzed by SPSS software. (α=0.05) Results: In the first part, teachers' and students' most important choice was" teachers' ability to integrate basic and clinical concepts" with the mean of 3.58 and 3.54 respectively. In the second part," discuss about the students' concept in treatment plan" was the most important factor among teachers and students with the mean of 3.63 and 3.29 respectively and in the third part," evaluation designing based on a general dentist needs" was the most important factor among teachers and students with the mean of 3.02 and 3.32 respectively. The viewpoints of teachers and students were the same except for the level of importance of four subjects (teachers attending in classroom on time, paying more attention to patient management, introducing a hand out in courses and giving high lesson scores to all students) Conclusion: The results of the present study showed that the viewpoints of the students and teachers of Mashhad dental school about the characteristics of qualified teaching were the same in most of the subjects.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مجید اکبری | majid akbari
msc., associated professor of operative dentistry, dental research center, school of dentistry, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran.
دانشیار دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی، مرکز تحقیقات دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

امیر معین تقوی | amir moeintaghavi
msc., professor of periodontics, oral amp; maxillofacial diseases research center, school of dentistry, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran.
استاد پریودانتیکس، مرکز تحقیقات بیماری های دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

حبیب الله قنبری | habibollah ghanbari
msc., associated professor of periodontics, dental material research center, school of dentistry, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran.
دانشیار پریودانتیکس، مرکز تحقیقات مواد دندانی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

محمد باقری | mohammad bageri
dds., postgraduate student, dept of operative dentistry, school of dentistry, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran.
دستیار تخصصی گروه دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

عاطفه عطوفی | atefeh otoufi
dds., postgraduate student, dept of operative dentistry, school of dentistry, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran.
دستیار تخصصی گروه دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmds.mums.ac.ir/article_3148.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات