این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد
، جلد ۳۸، شماره ۲، صفحات ۱۴۹-۱۵۸
عنوان فارسی
بررسی تاثیر استفاده از فیلم آموزشی و زمان آن بر میزان یادگیری درس عملی آناتومی و مورفولوژی دندان
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: تکنولوژی رایانه برای افزودن دانش از سال 960 و دوره تحصیلی الکترونیکی در دانشکدههای دندانپزشکی به دنبال مشکلات یادگیری در سالهای و ایجاد شد. با توجه به اهمیت آموزش درس عملی مورفولوژی دندان و خلا اطلاعات در جامعه ایرانی این تحقیق با هدف بررسی تاثیر استفاده از فیلم آموزشی و زمان آن بر میزان یادگیری درس عملی آناتومی و مورفولوژی دندان بر روی دانشجویان دندانپزشکی انجام گرفت. مواد و روشها: این تحقیق بر روی 66 نفر از دانشجویان ترم چهار دندانپزشکی و در سه گروه نفر انجام گرفت. از روی کوریکولوم درس مورفولوژی عملی دندان، سه مبحث درسی (آموزش تراش کانین، پره مولر اول فک بالا و پره مولر دوم فک پایین) که از نظر پیچیدگی و ساعت و پیشنیاز یکسان بودند انتخاب شدند. درهر یک از مباحث درسی، تدریس سنتی (کنترل) و نمایش فیلم (بعد و قبل از تدریس سنتی)، در سه گروه اجرا گردید. در پایان ترم نمرات درس عملی مورفولوژی دندان ارزیابی و با آزمون برآوردگر تعمیم یافته و مدل حاشیهای (GEE) و همچنین نقش عوامل مرتبط با میزان یادگیری درس عملی مورفولوژی به کمک آزمون والد آنالیز گردیدند. یافتهها:با توجه بهنتایج به دست آمده از Generalized Estimating Equations (GEE) تفاوت آماری معنیداری بین سه گروه در میزان یادگیری درس عملی مورفولوژی دندان مشاهده نشد و گروه کنترل و مداخله از نظر آماری نتایج یکسانی داشتند که به ترتیب 15/P= و 3/0P= بود. سایر متغیرهای بررسی شده از لحاظ آماری تفاوت معنیداری را با میزان یادگیری درس عملی مورفولوژی دندان نداشتند (05/P>). درنهایت در بین گروهها و سه تکنیک اجرا شده همچنان روش سنتی در بین گروهها از نظر نمره اخذ شده، بیشترین نمره را نسبت به دو تکنیک دیگر داشت. نتیجه گیری: در بین گروهها و سه تکنیک اجرا شده همچنان روش سنتی بیشترین نمره را نسبت به دو تکنیک اجرا شده دارا بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فیلم آموزشی، یادگیری، آناتومی، مورفولوژی دندان،
عنوان انگلیسی
The Evaluation of the Effect of Educational Videos and Time of its Application on Practical Learning of Dental Anatomy and Morphology
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Computer technology has been started since 1960 and the presentation of electronic education in Dental Schools has been initiated since 1980-1990. Considering the importance of practical course in dental morphology and presence of learning problem issues and lack of information in Iranian society, this research was conducted on dental students. Materials & Methods: This study was conducted on 66 fourth semester dental students consisting of 3 groups of 22 each. Three practical courses (carving of maxillary canines and first premolar and mandibular second premolar), were selected. Each of the topics was taught in two ways: traditional (control) and film (before and after the traditional teaching). At the end of the semester, final assessment and test scores of the practical Dental morphology course were analyzed by generalized estimating equations (GEE) and factors related to learning practical morphology lessons were analyzed using Wald test. Results: According to the results of the Generalized Estimating Equations, no statistically significant differences among the groups in learning practical lessons of dental morphology were observed in the intervention and control groups (P=0.15 and P=0.3). Wald test showed that the number of children, the economic situation and interest to the dental morphology department was different between the groups (P=0.025, P=0.021, P=0.04). Other variables examined did not have statistically singificant relationship with the learning of the teeth morphology (P>0.05). Finally, among the three techniques implemented traditional method gained the highest score compared to the two other techniques. Conclusion: Traditional mothels seem to be the most suitable technique as compared to the other 2 mothels.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رامین کاویانی | ramin kaviani
lectuer, dept of anatomy amp; tooth morphology, tehran dental branch, islamic azad university, tehran, iran
مربی گروه آناتومی و مورفولوژی دندان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دندانپزشکی تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
سید علی رضا مکی نژاد | seyedalireza makinejad
lectuer, dept of anatomy amp; tooth morphology, tehran dental branch, islamic azad university, tehran, iran
مربی گروه آناتومی و مورفولوژی دندان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دندانپزشکی تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
رضوانه چراغی | rezvaneh cheraghi
dept of epidemiology amp; reproductive health at reproductive epidemiology research center, royan institute for reproductive medicine, acecr, tehran, iran
عضو هیئت علمی، پژوهشگاه رویان پژوهشکده زیست شناسی و علوم پزشکی تولید مثل جهاددانشگاهی مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی باروری گروه اپیدمیولوژی و سلامت باروری تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: پژوهشگاه رویان (Royan institute)
سمانه فرجی پور | samaneh farajipoor
dentist
دندانپزشک
زینب داودمنش | zeynab davoodmanesh
dentist
دندانپزشک
نشانی اینترنتی
http://jmds.mums.ac.ir/article_2833.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات