این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد، جلد ۳۷، شماره ۱، صفحات ۶۵-۷۲

عنوان فارسی بررسی سرفصل‏‏های دروس نظری و بالینی دندانپزشکی ترمیمی در دوره عمومی: دیدگاه فارغ‏ التحصیلان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دندانپزشکی ترمیمی از پرکاربرد‏ترین شاخه ‏‏ها در حیطه کاری یک دندانپزشک است. استفاده از نقد فارغ‏التحصیلان از بهترین روش‏‏های ارزشیابی و بازخورد در بررسی برنامه درسی است. هدف از این مطالعه بررسی سرفصل‏های دروس نظری و بالینی دندانپزشکی ترمیمی در دوره عمومی از دیدگاه فارغ‏التحصیلان عمومی دانشکده دندانپزشکی مشهد طی 5 سال گذشته (1383 تا 1388)بود. مواد و روش‏ها:در این مطالعه 200 نفر از فارغ‏التحصیلان دانشکده دندانپزشکی مشهد طی سال‏های 1383 تا 1388، در مورداهمیت و ضرورت سرفصل‏های تدریس شده دروس ترمیمی نظری و میزان ترمیم‏های لاگ بوک دروس ترمیمی عملی با استفاده از پرسشنامه‏ای روا و پایا، مورد پرسش قرار گرفتند. اطلاعات به دست آمده به صورت توصیفی گزارش گردید. یافته‏ها:75% از افراد، پرسشنامه کامل شده را برگرداندند. در مورد دروس نظری، پاسخ‏دهنده‏ها اهمیت و ضرورت مباحث تدریس نظری را زیاد دانستند (بیش از 50 درصد). در مورد لاگ بوک دروس عملی نیز گرچه بیشتر افراد، آن را کافی می‏دانستند، ولی گنجاندنترمیم‏های کامپوزیتی وسیع، بیشتر مورد توصیه قرار گرفت. نتیجه گیری:با توجه به نظرات فارغ‏التحصیلان، دروس نظری و لاگ بوک دوره بالینی ترمیمی نیاز به بازبینی دارد و این بازبینی بهتر است بر توانمندسازی در حیطه‏های مربوط به ترمیم‏های زیبایی و ترمیم‏های وسیع تاکید بیشتری داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه آموزشی، دندانپزشکی ترمیمی، فارغ‏التحصیلان،

عنوان انگلیسی Evaluation of the Topics of Theoretical and Clinical Courses of Operative Dentistry in General Dentistry Major: Alumni Perspectives
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Operative dentistry is one of the most useful scopes in practice of dentistry. Recognition of weaknesses of dentists in this scope is very important and general dentists are the main sources to evaluate the operative dentistry curriculum and receiving feedbacks from it. The aim of this study was to evaluate the importance of the topics of theoretical and clinical courses of operative dentistry in general dentistry major curriculum by Mashhad Dental School alumni graduating between 2006-2010. Materials & Methods: A valid and reliable questionnaire to evaluate the topics of courses in theoretical course of operative dentistry and practical course (including different restorations and number of sessions) was distributed among 200 dentistry alumni. The data were reported descriptively. Results: Response rate was 75%. Most of the responders evaluated that most of theoretical topics are important (more than 50%); Practical topics were mostly sufficient and it was recommended to increase the number of extensive composite restorations. Conclusion: According to alumni point of view of importance of defferent topics in operative dentistry curriculum, revision of the curriculum is in demand with special regard to extensive and cosmetic restorations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Curriculum, restorative dentistry, alumni

نویسندگان مقاله فاطمه ملک نژاد یزدی | fatemeh maleknejadyazdi
professor, dept of restorative dentistyry, school of dentistry, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
استاد گروه ترمیمی و زیبایی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

نسرین دانایی فر | nasrin danaeefar
student of dentistry
دانشجوی دندانپزشکی

ملیحه جهان تیغ | maleiheh jahantigh
dentist
دندانپزشک

مجید اکبری | majid akbari
associate professor of restorative dentistry, dental research center, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
دانشیار ترمیمی و زیبایی، مرکز تحقیقات دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmds.mums.ac.ir/article_445.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات