این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد
، جلد ۳۶، شماره ۱، صفحات ۱-۱۲
عنوان فارسی
تاثیر برنامه آموزشی بهداشت دهان و دندان بر میزان آگاهی، نگرش و عملکرد کوتاه مدت خانمهای باردار (مشهد-ایران)
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: تغییرات فیزیولوژیک دوران باردای، مادران را تا حد بسیار زیای مستعد ابتلا به انواع بیماریهای پریودنتال مینماید؛ مادران باردار با رعایت بهداشت دهان و دندان میتوانند تا حد زیادی از این عوارض پیشگیری نمایند. این پژوهش با هدف بررسی میزان تاثیر برنامه آموزشی بهداشت دهان بر میزان آگاهی، نگرش و عملکرد کوتاه مدت خانمهای باردار انجام شد. مواد و روشها: در این کارآزمائی میدانی، 142 خانم باردار که به روش نمونه گیری خوشهای تصادفی دو مرحلهای از بین مراکز بهداشتی مرکز منطقهای سلامت خواجه ربیع مشهد انتخاب شده بودند، به طور تصادفی به گروه شاهد و آزمون تخصیص یافتند. در ابتدای مطالعه، پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و سه فرم سنجش آگاهی، نگرش و عملکرد توسط آزمودنی ها تکمیل شد. در گروه آزمون، دو جلسه آموزشی یک ساعته در هفته، به مدت سه هفته در زمینه کلیات بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری برگزار شد. گروه شاهد برنامه آموزشی خاصی دریافت نکردند.بلافاصله و دو ماه پس از مداخله مجدداً آگاهی، نگرش و عملکرد آزمودنیها مورد ارزیابی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری Paired t-test و t-student انجام شد. یافتهها: دو گروه از نظر نمرات آگاهی، نگرش و عملکرد قبل از مداخله، اختلاف آماری معنیداری نداشتند. نمرات آگاهی (53/2±8/13 در مقابل 20/3±26/8) (0001/0P
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effects of Oral and Dental Health Education Program on Knowledge, Attitude and Short-Time Practice of Pregnant Women (Mashhad-Iran)
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Physiological changes during pregnancy make pregnant mothers highly prone to various periodontal diseases. These mothers may prevent the problems to a large extent just by adhering to principles of oral and dental health. The present study was aimed at evaluating the effects of an oral and dental health education program on the knowledge, attitude and performance of pregnant women. Materials & Methods:In this field trial study, 142 pregnant woman receiving care from Khaje Rabi Regional Health Center in the city of Mashhad were chosen by random clustering sampling and randomly allocated into test and control groups. The test group had two educational sessions of 1 hour long per weeks during three weeks, focusing on generalities of oral and dental health and particularly on oral and dental health during pregnancy. Control group received no education. At the beginning, two questionnaires were completed for demographic data of the participants. Three forms were completed by all participants measuring knowledge, attitude and practice before, immediately after and two months after the education program by both groups. Analysis of data was done by SPSS software by frequency, descriptive, student t-test and paired t-test. Results: The two groups had no significant statistical difference in terms of knowledge, attitude and practice before the education program. Immediately after the education program the score of knowledge (13.8±2.53 vs 8.26±3.20, P< 0.0001), attitude (40.27±5.31vs 36.30±4.59, P< 0.0001) and practice (22.72±2.54 vs 18.60±2.60, P< 0.0001) was significantly higher in test group. Also two months after education the score of knowledge (11.48±2.59 vs 7.92±2.61, P< 0.0001), attitude (37.90±5.51vs 35.89±4.72, P=0.017) and practice (20.96±2.31 vs 19.52±3.59, P=0.005) was significantly higher in test group. Conclusions:Resultsof the present study indicated that education programs were effective in promoting knowledge, making positive attitudes, and promoting practice of pregnant woman in terms of oral and dental health.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نرجس بحری | narges bahri
ph.d condidate in reproductive health, school of nursing midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
دانشجوی دکترای بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
حمیدرضا ایلیاتی | hamid reza iliati
dentist, health center no 3, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
دندانپزشک، مرکز بهداشت شماره 3، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
نسرین بحری | nasrin bahri
master of maternity and child health, health center no 3, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
کارشناس ارشد بهداشت مادر و کودک، مرکز بهداشت شماره 3، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
موسی سجادی | moosa sajjadi
ph.d condidate in nursing education, instructor, faculty of nursing midwifery, gonabad university of medical sciences, gonabad, iran
دانشجوی دکترای آموزش پرستاری، عضو هیات علمی گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گناباد (Gonabad university of medical sciences)
طاهره بلوچی | tahereh boloochi
msc. of nursing, instructor, faculty of nursing midwifery, gonabad university of medical sciences, gonabad, iran
کارشناس ارشد پرستاری، عضو هیات علمی گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گناباد (Gonabad university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmds.mums.ac.ir/article_831.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات