این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۴۹-۵۴

عنوان فارسی اثر بخشی برنامه آموزشی مراقبت خانواده محور بر اضطراب مادران نوزاد نارس بستری در بخش مراقبتهای ویژه نوزادان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با تولد یک نوزاد نارس استرس زیادی به خانواده وارد می‌شود که به دلیل عدم آمادگی فیزیکی، عاطفی و روانی والدین برای ورود یک نوزاد نارس است و آنها را با نیازهای متعددی مواجه می‌کند. هدف این مطالعه اثربخشی برنامه آموزشی مراقبت خانواده محور بر اضطراب مادران نوزاد نارس بستری در بخش مراقبتهای ویژه نوزادان بود. روش کار: این مطالعه کارآزمایی بالینی، در سال 1395 بر روی 60 مادر دارای نوزاد نارس بستری در بیمارستان شهرستان جهرم انجام شد. نمونه گیری به روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس انتخاب شد و سپس به صورت تخصیص تصادفی در دو گروه کنترل و مداخله قرار گرفت. در گروه مداخله برنامه مراقبت خانواده محوردر سه مرحله با حضور پژوهشگر ومادر درکنارنوزاد انجام شد و اضطراب مادران با استفاده از پرسشنامه استاندارد اضطراب اسپیلبرگر مقایسه شد. در گروه کنترل مادران تحت مراقبتهای معمول قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 و آزمون آماری (تی تست) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان داد میانگین نمره اضطراب آشکار پنهان مادران در گروه مداخله 3 ± 49 و در گروه کنترل 3 ± 51 بوده است که با توجه به آزمون آماری اختلاف آماری معنی داری بین میانگین اضطراب در دو گروه وجود داشت (0001/0 > P). نتیجه گیری: طبق یافته‌های این تحقیق یکی از عواملی که می‌تواند مادرانی را که نوزادان آنها بستری شده‌اند را به آرامش برساند و از اضطراب آنها بکاهد؛ مشارکت دادن مادر جهت مراقبت از نوزادشان می‌باشد. لذا انتظار می‌رود ضمن فراهم آوردن زمینه مناسب مشارکت خانواده از سوی مراقبین، افراد خانواده به ویژه مادران در مراقبت از نوزاد با کسب توانمندی لازم مشارکت کافی داشته باشند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مراقبت خانواده محور، اضطراب، ارتباط مادر – نوزاد، نوزاد نارس

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: With the birth of a premature baby, there is a lot of stress on families since they were not physically, emotionally, and mentally prepared for the premature infants and their parents deal with the multiple needs. The current study aimed at determining the effect of family-based care education program on the anxiety level of mothers with premature infants admitted to the neonatal intensive care unit. Methods: The current clinical trial study was performed on 60 mothers with premature infants in Jahrom city hospital in 2017. Non-probabilistic sampling method was used to select the subjects and then they were randomly allocated to the intervention and control groups. In the intervention group, family-centered care program was held in three stages with the researcher and mother near infant. Maternal anxiety, using the Spielberger state-trait anxiety inventory, was compared between the two groups. Mothers in the control group received routine care practices. Data were analyzed with SPSS version 21 using statistical tests (t test). Results: The obtained results of the current study showed that the mean scores of obvious and hidden anxiety in mothers in the intervention and control groups were 49 ± 3 and 51 ± 3, respectively; and according to t test, significant difference was observed between the groups in terms of anxiety scores (P < 0.0001). Conclusions: The findings of the current study showed that one of the factors that may reduce the anxiety in mothers with premature hospitalized babies maybe the participation of mothers to care for babies. It is expected that while providing the appropriate background for the participation of the family by caregivers, family members, especially mothers have necessary capabilities and enough participation in taking care of their babies.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد میلان | Mohamd Milan
Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران

فاطمه نسیمی | Fateme Nasimi
Jahrom University of Medical Sciences, Jahrom, Iran
دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران


نشانی اینترنتی http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-4063-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پرستاری کودکان و نوزادان
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات