این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
پژوهش در پزشکی
، جلد ۳۳، شماره ۲، صفحات ۱۰۲-۱۱۱
عنوان فارسی
یادگیری الکترونیکی در آموزش پزشکی
چکیده فارسی مقاله
چکیده آموزش پزشکی در ایران مانند بسیاری از کشورهای جهان در سه مقطع آموزش پزشکی عمومی (Undergraduate Medical Education)، آموزش پزشکی تخصصی (Graduate Medical Education)، و آموزش پزشکی مـــــداوم (Continuing Medical Education) ارایه میشود. به منظور پیشرفت آموزش پزشکی و ایجاد تحول لازم در آن، اندیشمندان و مربیان آموزش پزشکی، درگردهماییهای مختلف از جمله اجلاس سال 1988 برای رفع نارسایی های موجود در آموزش پزشکی، گام های اصلاحی را پیشنهاد نمودند. یکی از مهمترین مسایل مطرح شده در این نشست، توسعه فناوری اطلاعات در عرصه آموزش علوم پزشکی میباشد. دانشکدههای زیادی درکشورهای پیشرفته از سیستم آنلاین جهت ارتباط با دانشجوان بهره میجویند. بسیاری از دروس پزشکی بصورت " برخط " ارائه میشود. این تاثیرات، اگر چه با روند کندتر در ایران نیز در حال شکلگیری است، تلاش دانشکده های پزشکی ایران برای تاسی گرفتن از یادگیری الکترونیکی در برنامههای استراتژیک این دانشکدهها قابل روئیت است. حرکتهای جدیدی در برخی از دانشگاهها در زمینه آموزشهای الکترونیکی در دورهی بازآموزیها صورت گرفته است و پتانسیل موجود میتواند مسیر الکترونیکی شدن آموزش پزشکی را حداقل در برنامهی درسی علوم پایه تسریع نماید. برای تهیه این مقاله بیش از پنجاه مقاله خارجی، ده مقاله داخلی، هشتاد سایت مرتبط با یادگیری الکترونیکی در آموزش پزشکی مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه مشاهدات نشان داد که کاربرد یادگیری الکترونیکی به عنوان یک برنامه مورد توجه دانشگاههای علوم پزشکی در دنیا قرارگرفته است. برخی از دانشگاهها از جمله دانشگاههای امریکای شمالی، این مقوله را در آموزش علوم پایه بطور کامل انجام دادهاند. در کشور ما نیز بعضی از دانشگاه در زمینه آموزشهای مداوم برنامههایی را به مورد اجرا گذارده و برخی دیگر نیز در زمینه تکدرس بصورت الکترونیکی اقدام نمودهاند. واژگان کلیدی: آموزش پزشکی، فناوری اطلاعات، یادگیری الکترونیکی، عوامل اثر گذار.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Electronic learning in medical education
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Medical education in Iran consists of undergraduate, postgraduate and continuing medical education (CME), like most other countries. Experts in medical education, in various meetings, recommended strategies to implement fundamental changes and improve medical education to alleviate current defects in medical education. One of the most important suggestions was to develop information technology in the field of medical education. Nowadays, most colleges in developed countries use online systems for communication with students, and also most courses are presented as online. These changes have been occurred in Iran, and medical schools of Iran have implemented electronic learning (E-learning) in their strategic planning. Efforts have been made in some universities to implement E-learning in CME courses. This may advance E-learning in medical education, especially in basic sciences. In this study, more than 50 international articles, 10 domestic articles and 80 websites related with E-learning in medical education were evaluated. Our findings showed that E-learning has been a routine program in world medical universities. Some Universities, such as North American Universities, have implemented E-learning in the education of all courses of basic sciences. Some Iranian Universities have set up CME programs in this topic, and have presented some courses as E-learning. KEYWORDS: Medical education, Information technology, E-learning, Influencing factor
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسن امامی | hassan emami1
محمد اقدسی | mohammad aghdasi2
عباس آسوشه | abbas asousheh2
2 faculty of engineering, tarbiyat modarres universiy, tehran, i.r.iran
2 دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-465&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات