این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
ابن سینا
، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۴-۱۳
عنوان فارسی
بررسی تأثیر هایپوکسی بر توجه انتخابی و زمان واکنش خلبانان نظامی در شبیهساز پروازی اتاق ارتفاع
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هایپوکسی یک خطر بالقوه درامر هوانوردی بوده و عدم توجه به آن باعث خطرات جانی و مالی فراوان میشود. یکی از مهمترین اثرات هایپوکسی کاهش کارایی ذهنی است. بر همین اساس هدف از انجام این مطالعه بررسی تأثیر هایپوکسی بر جنبههای روانشناختی هایپوکسی (توجه انتخابی و زمان واکنش خلبانان) و همچنین تغییرات ضربان قلب و میزان اکسیژن خون در شبیهساز پروازی اتاق ارتفاع بود. روش بررسی: به همین منظور تعداد 53 نفر از خلبانان مراجعهکننده به اتاق ارتفاع مرکز فیزیولوژی هوایی نیروی هوایی ارتش به صورت تصادفی طی مدت حدود 10 ماه وارد مطالعه شدند. در ابتدا پروتکل مطالعه به افراد توضیح داده شد. مقادیر درصد اشباع اکسیژن خون شریانی و تعداد ضربان قلب و آزمون رایانهای استروپ در شرایط عادی (کلاس) به عمل آمد و نتایج آنان ثبت گردید. سپس در شرایط هایپوکسی (ارتفاع 25 هزار پایی) مجدداً همان موارد کنترل، ثبت وسپس مورد تجزیه تحلیل آماری قرارگرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که هایپوکسی باعث افزایش زمان واکنش و میزان ضربان قلب و کاهش میزان توجه انتخابی و کاهش میزان اکسیژن خون شریانی در خلبانان میشود که این موارد از نظر آماری معنادار بود. بحث و نتیجهگیری: هایپوکسی میتواند زمان واکنش خلبانان را طولانیتر و نیز توجه انتخابی آنان را دچار اختلال کند و حلقههای بروز سوانح را تسریع و تکمیل نماید و اهمیت این موضوع در هواپیماهای شکاری که معمولاً در آنها برخلاف هواپیماهای ترابری یک یا دو نفر هواپیما را کنترل و هدایت میکنند چندین برابر است. بنابراین آموزش عملی هایپوکسی در اتاق ارتفاع واهمیت به جنبههای روان شناختی آن میتواند نقش مهمی در شناخت صحیح و به موقع هایپوکسی و ایمنی پروازها داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The effect of hypoxia on the selective attention and reaction time among army pilots in the flight simulator of an altitude chamber
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Hypoxia is a potential danger for aviation affairs and the lack of attention to it causes both human and financial costs. One of the main effects of hypoxia is reduction in mental efficiency. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effects of hypoxia on hypoxic psychological aspects (selective attention and reaction time) among pilots as well as changes in heart rate and blood oxygen levels in the flight simulator of an altitude chamber. Materials and methods: Totally, 53 pilots referred to the altitude chamber at the air physiology center of IRAF were randomly entered the study within 10 months. Initially, the study protocol was described to them. A percentage of arterial oxygen saturation and heart rate and Stroop computer task under normal condition (class) were recorded. Then, in the hypoxic conditions (height 25000 feet) the same items were checked, recorded, and finally analyzed statistically. Results: The results of this study showed that hypoxia increases the reaction time and heart rate in the pilots. Also, it reduced pilots' selective attention and blood oxygen levels. All of the mentioned items were statistically significant. Conclusion: Hypoxia can prolong the response time in the pilots and also disturbs their selective attention and increases the risk of accidents. The importance of this issue in fighter aircraft, which is controlled by one or two pilots, can be much more than in a cargo aircraft. Therefore, hypoxia training in the altitude chamber and attention to its psychological aspects can play an important role in correct and on time recognition of the hypoxia and safety of flights.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حمیدرضا محسن زاده | HR Mohsenzadeh
Faculty of Aerospace and subaquatic medicine, AJA University of Medical Sciences, Tehran
تهران، ایران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده طب هوا فضا و زیرسطحی
پرویز دباغی | P Dabbaghi
Department of public health, Faculty of medicine, AJA University of Medical Sciences, Tehran
تهران، ایران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پزشکی، گروه بهداشت
رضا اسلامی | R Eslami
Faculty of Aerospace and subaquatic medicine, AJA University of Medical Sciences, Tehran
تهران، ایران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده طب هوا فضا و زیرسطحی
مهدی گرایلی | M Grayeli
تهران، ایران، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)
نشانی اینترنتی
http://ebnesina.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-467-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/298/article-298-837594.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
طب هوا فضا
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات