این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در پزشکی، جلد ۲۹، شماره ۳، صفحات ۲۳۱-۲۳۴

عنوان فارسی بررسی مقایسه ای خودپنداره دانشجویان سال اول و چهارم دانشکده توانبخشی دانشگاه شهید بهشتی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف : ورود به دانشگاه مقطعی بسیار حساس در زندگی جوانان است که غالباً با تغییرات زیادی در روابط اجتماعی و بین فردی آنها همراه است. هدف این مطالعه، بررسی تغییر خودپنداره دانشجویان در جریان تحصیلات دانشگاهی و ارتباط آن با متغیرهای فردی است. روش بررسی : در این مطالعه توصیفی تحلیلی، جامعه آماری شامل 111 دانشجوی سال اول و 102 دانشجوی سال چهارم دوره کارشناسی دانشکده توانبخشی بود. جهت سنجش خودپنداره از آزمون کارل راجرز استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل آماری از نرم­افزار SPSS و آزمون کای دو استفاده شد. یافته ­ ها : 1/13 درصد دانشجویان دارای خودپنداره طبیعی و 9/86 درصد دارای خودپنداره ضعیف و منفی بوده و ارتباط معنی­داری بین تاهل، سن و جنس با خودپنداره بدست نیامد. مقایسه 2 گروه دانشجویان سال اول و چهارم نشان داد که تحصیلات دانشگاهی نقشی در تغییر خودپنداره آنان ندارد. نتیجه ­ گیری : عدم ارتباط معنی­دار خودپنداره با تحصیلات دانشگاهی و وجود خودپنداره ضعیف و منفی در اکثریت دانشجویان، ضرورت توجه و پرداختن بیشتر به مسائل روانی و عوامل تاثیرگذار را نشان داده و فعال کردن مراکز مشاوره­ای را طلب می­نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ، خودپنداره، آزمون راجرز، دانشجویان

عنوان انگلیسی Comparative investigation of self-concept between the freshman and senior students
چکیده انگلیسی مقاله Background: Entering university is a unique period in the youngs' life that may encompass great changes in their individual and social relations. The purpose of this study was to investigate the self-concept variations of students and its relationship with personal variants. Methods : In this descriptive study, 111 freshman and 102 senior students were randomly selected from Faculty of Rehabilitation in Shaheed Beheshti University to answer the Roger's self-concept test. Data was analyzed by SPSS software and chi square test. Results : Of 213 students, 13.1% had positive and 86.9% had negative self-concept. Results revealed that there was no significant association between marital status, age and gender with self-concept. Meanwhile, level of education did not influence self-concept. Conclusions : The above-mentioned findings suggest further psychological evaluation and adequate counseling services to promote students mental health.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-concept, Roger’s test, Student

نویسندگان مقاله دیباج نیا p پروین دیباج نیا | dibajnia p parvin dibaj nia
تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشکده توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-26&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده عمومی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات