این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران
، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تاثیر آموزش شناختی بر ارتقاء کارکردهای اجرایی زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان شهر بوشهر
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان دارای مشکلاتی در کارکردهای اجرایی بهویژه در مفهومسازی، انعطافپذیری ذهنی، آغازگری و طرحپذیری، بازداری و حافظۀ شنیداری هستند. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش شناختی بر ارتقای کارکردهای اجرایی زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان انجام شد. مواد و روشها: مطالعۀ حاضر نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای آزمایش و کنترل است. جامعۀ پژوهش زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان مراجعهکننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر بوشهر در سال 1396 است. با روش نمونهگیری دردسترس 40 نفر انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه مساوی قرار گرفتند. گروه آزمایش 10 جلسه 45دقیقهای با روش شناختی آموزش دید. گروهها از نظر مفهومسازی، انعطافپذیری ذهنی، آغازگری و طرحپذیری، بازداری و حافظۀ شنیداری در مراحل پیشآزمون و پسآزمون ارزیابی شدند و دادهها با نرمافزار SPSS نسخۀ 19 و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل در هر پنج کارکرد اجرایی تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر آموزش شناختی باعث ارتقای معنادار مفهومسازی، انعطافپذیری ذهنی، آغازگری و طرحپذیری، بازداری و حافظۀ شنیداری زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان شد ( 0/001> P). نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن است که آموزش شناختی میتواند میزان مفهومسازی، انعطافپذیری ذهنی، آغازگری و طرحپذیری، بازداری و حافظۀ شنیداری زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان را ارتقا بخشد. بنابراین مشاوران و درمانگران میتوانند از روش آموزش شناختی برای ارتقای کارکردهای اجرایی آنان استفاده کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش شناختی، کارکردهای اجرایی، زنان، افسردگی پس از زایمان
عنوان انگلیسی
Effect of Cognitive Training on Promotion of Executive Functions in Women with Postpartum Depression in Ahvaz City
چکیده انگلیسی مقاله
Background and objective: Women with postpartum depression have problems in executive functions especially in conceptualization, mental flexibility, initiation and design, inhibition and auditory memory. As a result, this research aimed to determine the effect of cognitive training on promotion of executive functions in women with postpartum depression. Materials and Methods: This research was a semi-experimental study with a pre-test and post-test design with an experimental and a control groups. The population of research included all women with postpartum depression that referred to health care centers of Ahvaz city in 2017 among which 40 persons were selected by available sampling method and randomly assigned to two equal groups. The experimental group took 10 sessions of 45 minutes of cognitive training. Groups were evaluated for conceptualization, mental flexibility, initiation and design, inhibition, auditory memory in pre-test and post-test stages. The data were analyzed using SPSS19 and by multivariate analysis of covariance method. Results: Results showed that there was a significant difference between the experimental and control groups in all five executive functions. In other words cognitive training significantly led to promote the conceptualization, mental flexibility, initiation and design, inhibition and auditory memory of women with postpartum depression (P< 0/001). Conclusion: The results indicate that cognitive training can promote the rate of conceptualization, mental flexibility, initiation and design, inhibition, auditory memory of women with postpartum depression. So, counselors and therapists can use cognitive training method to promote the executive functions of mothers with postpartum depression.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مسعود صیادی | Masoud Sayyadi
Dept. of Psychology, Khuzestan Science and Research Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
گروه روانشناسی، پردیس علوم و تحقیقات خوزستان، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
زهرا افتخار صعادی | Zahra Eftekhar Saadi
Dept. of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
بهنام مکوندی | Behnam Makvandi
Dept. of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
نادیا حافظی | Nadia Hafezie
Dept. of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
نشانی اینترنتی
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-1050-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مداخلات ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات