این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران
، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
رابطۀ بین اعتیاد به اینترنت، رشد اجتماعی و رفتارهای بهداشتی دانشآموزان دورۀ متوسطۀ شهر تهران
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: استفاده از اینترنت به شکل مفرط موجب بروز اختلالات روانی میشود و سلامت و بهداشت روانی فرد را به خطر میاندازد. از اینرو این پژوهش با هدف بررسی رابطۀ اعتیاد به اینترنت، رشد اجتماعی و رفتارهای بهداشتی در نوجوانان صورت گرفت. مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ همبستگی است. جامعۀ آماری آن کلیۀ دانشآموزان مقطع تحصیلی متوسطۀ شهر تهران در سال تحصیلی 1396-1395 است که تعداد 350 دانشآموز به شیوۀ نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ سنجش اعتیاد به اینترنت یانگ، پرسشنامۀ رشد اجتماعی وایتزمن و پرسشنامۀ استاندارد رفتارهای بهداشتی استفاده شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره با نرمافزار SPSS نسخه 19 تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و رشد اجتماعی همبستگی معنادار و منفی وجود دارد. همچنین بین اعتیاد به اینترنت و رفتارهای بهداشتی همبستگی معنادار و منفی وجود دارد. همبستگی میان اعتیاد به اینترنت با خردهمقیاسهای بهداشت فردی، تغذیه، ورزش، خواب و استراحت، و کنترل استرس معنادار و منفی است (0/001>P). بدین ترتیب که با افزایش وابستگی به اینترنت در نوجوانان، هر کدام از متغیرهای وابسته کاهش مییابد. نتیجهگیری: اعتیاد به اینترنت در نوجوانان باعث جلوگیری از رشد اجتماعی و کاهش کیفیت روابط اجتماعی آنان میشود. همچنین استفادۀ افراطی از اینترنت میتواند با کاهش تحرک و بیبرنامگی تأثیر بسزایی بر رفتارهای بهداشتی داشته باشد. بنابراین بررسی اعتیاد به اینترنت در نوجوانان و آموزش مدیریت زمان به آنان ضروری مینماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اعتیاد به اینترنت، رشد اجتماعی، رفتارهای بهداشتی
عنوان انگلیسی
The Relationship Between Internet Addiction, Social Development and Health Behaviors of High School Students in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله
Background and objective: Excessively use of the Internet causes mental disorders and endangers the health and mental health of the individual. Therefore; this study aimed to investigate the relationship between internet addiction, social development and health behaviors in adolescents. Materials and Methods: The present study is descriptive-correlational. The statistical population is all students of high school students in Tehran during the academic year of 2016-2017 among which 350 students were selected by using cluster random sampling method. Data were collected using the Yang Internet Addiction Questionnaire, Weitzman's Social Development Questionnaire and standard health behaviors Questionnaire. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and Multivariate regression by using SPSS19. Results: The results showed that there is a significant and negative correlation between internet addiction and social development. Also there is significant and negative correlation between Internet addiction and health behaviors. The correlation between Internet addiction with a subset of personal health, nutrition, exercise, sleep and rest, and stress control are meaningful and negative (P< 0.001). By increasing the dependence on the Internet in adolescents, each of the dependent variables will decrease. Conclusion: Internet addiction in adolescents prevents social development and decreases the quality of their social relationships. Extreme use of the Internet can also have a significant impact on health behaviors caused by reducing mobility and lack of planning. Therefore checking Internet addiction in adolescents and teaching them how to manage their time is essential.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Internet addiction, Social development, Health behaviors
نویسندگان مقاله
مهسا ساداتی بالا دستی | Mahsa Sadati Baladasti
Dept of Psychology, Faculty of Humanities, Islamic Azad University of Saveh, Saveh, Iran
گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
عباسعلی تقی پور جوان | Abbasali Taghi Pour Javan
Dept of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-989-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات