این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی فاکتورهای پیش‌بینی‌کنندۀ مرتبط با رفتارهای خودمراقبتی در بین بیماران دیابتی نوع دو با استفاده از مدل شناختی‌اجتماعی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: بررسی عوامل مؤثر بر اتخاذ رفتارهای خودمراقبتی در بیماران دیابتی با استفاده از الگوهایی که عوامل مؤثر بر رفتار را شناسایی و تقویت می‌کنند ضروری است. پژوهش حاضر با هدف بررسی فاکتورهای پیش‌بینی‌کنندۀ مرتبط با رفتارهای خودمراقبتی در بین بیماران دیابتی نوع دو با استفاده از تئوری شناختی‌اجتماعی صورت گرفته است. مواد و روش‌ها: در این مطالعۀ توصیفی‌تحلیلی از نوع مقطعی، 320 نفر مبتلا به دیابت نوع دو بر اساس نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسش‌نامۀ محقق‌ساخته _بر اساس سازه‌های مدل‌ شناختی و اجتماعی که روایی و پایایی آن محاسبه شد_ و پرسش‌نامۀ استاندارد خودمراقبتی دیابت بود. پس از جمع‌آوری داده‌ها، اطلاعات با استفاده از آزمون‌های تی مستقل، تحلیل واریانس یک‌طرفه و ضریب همبستگی اسپیرمن در نرم‌افزار SPSS نسخۀ 21 و در سطح معنی‌دار 0/05 تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: طبق یافته‌های به‌دست‌آمده، متغیرهای انتظار پیامد (0/263r= و 0/05>P)، ارزش پیامد (0/151r= و 0/05>P)، خودکارآمدی (0/350r= و 0/05>P)، خودکارآمدی غلبه بر موانع (0/423r= و 0/05>P)، محیط (0/173r= و 0/05>P)، یادگیری مشاهده‌ای (0/416r= و 0/05>P)، درک موقعیت (0/251r= و 0/05>P)، خودتنظیمی (0/426r= و0/05>P) و سازگاری عاطفی (0/374r= و0/05>P) با رفتارهای خودمراقبتی همبستگی مثبت و معنی‌دار داشتند. همچنین متغیر سازگاری عاطفی (ضریب بتا = 0/283) بیشترین مقدار پیشگویی‌کنندگی را داشت. نتیجه‌گیری: در طراحی و اجرای مداخلات آموزشی برای خودمراقبتی بیماران دیابتی، از تئوری شناختی‌اجتماعی می‌توان به‌عنوان چارچوبی بهره برد و به ارتقا و حفظ سلامت این بیماران کمک کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودمراقبتی، دیابت، تئوری شناختی‌اجتماعی، آموزش بهداشت

عنوان انگلیسی Predictive Factors Related To Self-Care Behaviors among Type2 Diabetic Patients by Using Social Cognitive Model
چکیده انگلیسی مقاله Background and objective: Investigating factors affecting the adoption of self-care behaviors in diabetic patients is necessary, especially by using a model that would identify and reinforce the factors affecting behavior. The purpose of this study was to assess the predictor factors associated with self-care behaviors among type2 diabetic patients by using social cognitive theory. Materials and Methods: In this descriptive-analytical cross-sectional study 320 patients with type2 diabetes mellitus were selected based on multistage random sampling. The data collection tools were a demographic researcher-made questionnaire based on the cognitive social model constructs- the validity and reliability of the questionnaires were calculated - and the standard self-care questionnaire for diabetes. After data collection, data were analyzed using independent t-test, one –way ANOVA and spearman's correlation coefficient in SPSS21 at a significance level of 0.05. Results: According to the findings, Outcome Expectation(r=0.263,P< 0.05), Outcome Values(r=0.151, P< 0.05), Self-Efficacy (r=0.350, P< 0.05, Barrier Efficacy (r=0.432, P< 0.05), the Environmental (r=0.173, P< 0.05), Observation Learning )r=0.416, P< 0.05), Understanding the Situation )r=0.251, P< 0.05), Self-Regulation (r=0.462, P< 0.05) and Emotional Coping (r=0.374, P< 0.05) variables were positive correlated with self-care behaviors. Also, Emotional Coping variable was the most predictive variable (Beta=0.283). Conclusion: To maintain and improve the health of diabetic patients, social cognitive theory can be used to design and implement educational interventions for the self- care of diabetic patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مستوره سادات قریشی | Mastoreh-Sadat Ghoreishi
Dept. of Health education and Health Promotion, Student Research Committee, School of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، کمیتۀ تحقیقات دانشجویی، ، دانشکدۀ بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

محمد واحدیان شاهرودی | Mohammad Vahedian-Shahroodi
Dept. of Health education and Health Promotion, Social Determinants of Health Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

حبیب الله اسماعیلی | Habibullah Esmaily
Dept. of Biostatistics, Social Determinants of Health Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه آمار زیستی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

هادی طهرانی | Hadi Tehrani
Dept. of Health Education and Health Promotion, Social Determinants of Health Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-1-23&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات