این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تأثیر مداخلۀ آموزشی براساس مدل اعتقاد بهداشتی در اتخاذ رفتارهای پیشگیری‌کننده از پوسیدگی دندان دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: هدف از مطالعۀ حاضر تعیین تأثیر مداخلۀ آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیری‌کننده از پوسیدگی دندان دانش‌آموزان است. مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع مداخله‌ای نیمه‌تجربی است که بر روی 120 دانش‌آموز پایۀ پنجم پسرانۀ شهر سنندج در سال 1395 انجام شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات   پرسشنامه  محقق‌ساخته شامل اطلاعات دموگرافیک و سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی بود. پس از تخصیص تصادفی دانش‌آموزان به دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه 60 نفر)، اطلاعات اولیۀ آن‌ها جمع‌آوری شد. سپس مداخلۀ آموزشی برای گروه مداخله اجرا شد. هشت هفته پس از اجرای برنامۀ آموزشی، داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارSPSS نسخۀ 22 و آزمون‌های تی مستقل، تی زوجی و تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه مداخله و کنترل در بیشتر سازه‌های مدل همچون حساسیت درک‌شده (0/06 =P)، شدت درک‌شده (0/7 =P)، منافع درک‌شده (0/6 =P)، خودکارآمدی (0/8 =P) و راهنما برای عمل (0/8 =P) اختلاف معنی‌داری وجود ندارد. اگرچه تنها در سازه‌های موانع (0/001 =P) بین دو گروه رابطۀ معنی‌دار آماری یافت شد، نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که هیچ اختلاف آماری معنی‌داری بین میانگین نمرات سازه‌های مدل در دو گروه وجود ندارد. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش در مدارس ابتدایی به‌تنهایی کافی نیست و مشارکت والدین، مربیان بهداشت و معلمان در کنار طراحی مداخلات جدید برای بهبود عملکرد رفتارهای بهداشتی دهان و دندان دانش‌آموزان امری اجتناب‌ناپذیر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of a Training Intervention Program Designed Based on Health Belief Model on Adopting Behaviors Preventing Dental Caries in Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Dental caries is one of the most common diseases among children and adolescents, which are highly preventable. The present study aimed to determine the effects of a training intervention program based on health belief model on adopting behaviors preventing dental caries in students. Materials and Methods:This semi-experimental study was conducted on 120 fifth-grade elementary school students in Sanandaj. A researcher-made questionnaire was used to collect the required data including demographic information and data on the constructs of the health belief model. After random assignment of the participants into control and intervention groups (60 student in each group) the primary data were collected. Then, the training intervention was performed for the intervention group. Eight weeks after the intervention, the secondary set of data were collected. The collected data were analyzed by SPSS 22. Independent t-test, paired t-test, and ANCOVA were used to analyze the data. Results: The results showed no significant difference between intervention and control groups in terms of most of the constructs of the model, including perceived susceptibility (P=0.06), perceived severity (P=0.7), perceived benefits (P =0.6), self-efficacy (P =0.8), and cues to action (P =0.08). Although there was a significant difference between the two groups only in terms of perceived barriers (P=0.001), the results of ANCOVAs showed no significant difference between two groups in terms of the mean scores of the constructs of the model. Conclusion: Our finding showed that training students in elementary schools alone cannot play a significant role in adopting preventive behaviors. Hence, along with the design of new interventions, it is necessary to have parents, health instructors, and teachers to cooperate in health care programs to improve the adoption of dental and oral health strategies by students.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اردشیر رحیم زاده | Aredeshir Rahimzadeh
Communicable Diseases Control Group, Vice Chancellor for Health Affairs, Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran
مدیریت پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها، معاونت امور بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران

پرشنگ فقیه سلیمانی | Parshang Faghih Solaimani
Communicable Diseases Control Group, Vice Chancellor for Health Affairs, Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran
مدیریت پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها، معاونت امور بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران

خالد رحمانی | Khaled Rahmani
Dept. of Community Medicine, School of Medicine, Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکدۀ پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران

شراره باقری | Sharareh Bagheri
Vice Chancellor for Health Affairs, Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran
معاونت امور بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-807-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات