این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
Iranian Review of Foreign Affairs
، جلد ۴، شماره ۱۵، صفحات ۱-۱۰
عنوان فارسی
The Politics of Documentary Films on Iran: A Comparative Analysis
چکیده فارسی مقاله
This article explores Iranian women's identities reflected in documentary films made during the post revolution era. By doing so, it draws attention to the complexities of representation with regard to the position of women and the current cultural policies in Iran from a legal, religious, and traditional point of view. The documentary films are divided into two categories: those made by Iranians residing in Iran and those made by the Diaspora documentary filmmakers, we then examine and compare their content and themes. This will in turn demonstrate the relationship between the two groups of Iranian documentary film makers and the subjects they address. The selected documentaries made in Iran for this study are sponsored by the state, through the Experimental and Documentary Film Centre (DEFC). This essay will analyze the way the two categories of documentary films [by state and Diaspora] address women’s issues through the themes they cover, their agendas, as well as the adopted aesthetics. These documentary films show the social empowerment of Iranian women as active agents in a society that sets obstacles in women’s paths. The comparison of the two categories of documentary films may thus show the relation between Iranians residing in Iran and those in the Diaspora, which can play a role in Iran’s position internationally. This research looks into three films: Mokarrameh, Article 61 and Divorce, Iranian Style. It will also assess their content and character, and explain what each documentary reflects regarding women’s status in society in that particular era with respect to its theme i.e. law, tradition and religion.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
سیاست فیلمهای مستند درباره ایران: بررسی تطبیقی
چکیده انگلیسی مقاله
این مقاله به بررسی هویت زنان در فیلمهای مستند در سالهای بعد از انقلاب اسلامی میپردازد. برای رسیدن به این منظور بر پیچیدگیهای نمایش نقش زن و سیاستهای فرهنگی حال حاضر در ایران از منظر حقوقی، دینی و دیدگاههای سنتی تاکید میگردد. فیلمهای مستند به دو گروه تقسیم میشوند: فیلمهای ساخته شده توسط کارگردانان ساکن ایران و فیلمهای کارگردانان مهاجر. در این نوشته به بررسی و مقایسه موضوع و محتوا هر کدام از آنها خواهیم پرداخت. این بحث نشان دهنده رابطه دو گروه از کارگردانان ایرانی فیلمهای مستند و موضوعات مورد نظر آنها خواهد بود. هزینه مستندهای ساخته شده در ایران که برای این بررسی انتخاب شدهاند توسط مرکز گسترش سینمای تجربی و مستند تامین شده است. این نوشته به بررسی چگونگی پرداخت این دو گروه از فیلمهای مستند (ساخت کارگردانهای ساکن ایران و مهاجر) به مسایل زنان با نگاهی به موضوع، زیبایی شناسی و اهداف این آثار میپردازد. این آثار نشانگر به قدرت رسیدن زنان ایرانی به عنوان اعضای فعال در جامعهای است که تلاش در سنگ اندازی در این مسیر دارد. مقایسه این دو گروه نشان دهنده رابطهای میان ایرانیان ساکن ایران و ایرانیان مهاجر است که نقش مهمی در وضعیت بینالمللی ایران ایفا میکند. این مقاله سه فیلم: مکرمه، ماده و طلاق ایرانی را مورد بررسی قرار میدهد. همچنین این مقاله موضوع و شخصیتهای هر یک از آثار را ارزیابی کرده و به شرح جایگاه زن در جامعه در زمان معین در هر یک از فیلمها با توجه به زمینه آنها مانند قانون، سنت و دین خواهد پرداخت.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
Tahereh Hadian |
نشانی اینترنتی
http://irfajournal.csr.ir/WebUsers/irfajournal/UploadFiles/OK/139409031133315000065-F.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/471/article-471-840189.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات