این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبرد، جلد ۲۳، شماره ۷۳، صفحات ۱-۱۰

عنوان فارسی بررسی وضعیت رقابت در سپهر رسانه‌ای کشور
چکیده فارسی مقاله در گذشته رسانه‌های مکتوب و دیداری-شنیداری کشور در بازار تولید و پخش، مشابه و رقیبی نداشتند، اما امروزه در سپهر رسانه‌ای بسیار پررقابتی فعالیت می‌کنند. گسترش تکنولوژی اینترنت، حاکم شدن وسایل ارتباطی نوین از یک سو و وجود شبکه توزیع خانگی، تولیدات مردمی و بیش از دوهزار کانال تلویزیونی ماهواره ای، تأثیر بر مخاطب را بسیار سخت‌تر از قبل کرده است. در این وضعیت، آگاهی از اینکه هر رسانه چه کارکردی داشته و در سبد مصرف رسانه‌ای مخاطبان کشور چه جایگاهی دارد، به مسئولان کمک می‌کند تا تصمیم لازم را اتخاذ کنند. در این مقاله به منظور بررسی رقابت بازار در صنعت رسانه‌ای و سبد مصرف رسانه مردم کشور، ابتدا با کمک منابع کتابخانه‎ای کارکردهای رسانه مشخص شد: کارکرد نظارت بر محیط (نقش خبری)، ایجاد همبستگی اجتماعی در واکنش به محیط (نقش ارشادی و راهنمایی)، نقش آموزشی و سرگرمی و اوقات فراغت. سپس در نظرخواهی با الگوی تصمیم‎گیری تحلیل سلسله‌مراتبی از 17 نفر از متخصصان و نخبگان عرصه فرهنگ و رسانه، سهم و و میزان توجه مردم به هر رسانه و برای هر کارکرد خاص مشخص شد. نتایج به کمک نرم‌افزار برای 13 نوع رسانه موجود در کشور تحلیل شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد امروزه کارکرد عمده رسانه‌ها سرگرمی شده است. از جنبه کارکرد سرگرمی، سهم عمده را تلویزیون، ماهواره، بازی‌های کامپیوتری، رادیو و وب‌سایت‌ها دارند. از جنبه کارکرد ارشاد و آگاهی‌بخشی، سهم عمده به تلویزیون، ماهواره، وب‌سایت‌ها، رادیو و روزنامه می‌رسد. از جنبه کارکرد آموزشی، سهم عمده به تلویزیون، ماهواره، وب‌سایتها، کتاب و رادیو میرسد و از جنبه کارکرد اطلاعرسانی و خبر، سهم عمده به تلویزیون، رادیو، ماهواره، وب‌سایتها و روزنامه می‌رسد. به صورت کلی بیشترین مصرف رسانه‌ای در سبد مردم کشور در اختیار تلویزیون، ماهواره، رادیو، وب‌سایت‌ها، بازی کامپیوتری و فیلم‌های شبکه خانگی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رقابت، سازمان صداوسیما، مصرف رسانه، کارکرد رسانه، AHP،

عنوان انگلیسی The Situation of Competition in the Media Market of Iran
چکیده انگلیسی مقاله In the past, written and audiovisual media had no competitor in production and distribution market but today they work in a highly competitive media sphere. Development of Internet technology, dominance of modern communication tools and on the other hand the in home film distribution network, user-generated content and more than two thousand satellite TV channels, make it much harder than before to influence the audience. In this situation, understanding the function of each media and their position in the Portfolio of Media consumption is necessary for policy makers in the country. In this article, in order to evaluate the market competition in the media industry and media consumption Portfolio, at first we assign the media four basic functions: monitoring the environment (the news), the creation of social solidarity and coherence (role of guidance), education, entertainment and leisure. We recognize 13 different media in the country market. Then, with an AHP survey of 17 experts in the field of culture and media, the share of people's attention to the media for each specific function was determined. The result shows that today the main function of the media is entertainment. Entertainment needs are mainly satisfied by TV, satellite TV, video games, radio and websites. Guidance and awareness needs are mainly satisfied by TV, satellite TV, websites, radio and newspapers. Educational needs are mainly satisfied by TV, satellite TV, websites, books and radio and information and news needs are mainly satisfied by TV, radio, satellite TV, websites and newspapers. In sum, a large part of madia consumpion are provided by TV, satellite TV, radio, websites, computer games and in home films
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مجید بلالی |
دانشگاه تهران

طاهر روشندل اربطانی |
دانشگاه تهران

محمد مهدی ذوالفقارزاده |
دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://rahbord.csr.ir/WebUsers/rahbord/UploadFiles/OK/1394090311125000056-F.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/825/article-825-841073.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات