این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبرد، جلد ۲۳، شماره ۷۳، صفحات ۱-۱۰

عنوان فارسی بررسی عوامل فرهنگی و اجتماعی مؤثر بر منزلت اجتماعی معلمان
چکیده فارسی مقاله آموزش و پرورش به‌منزله قلب پیکره جامعه است که موجب رشد و پیشرفت بخش‌های دیگر جامعه می‌شود. با مطالعه تاریخ کشورهای پیشرفته متوجه می‌شویم آموزش و پرورش در ارتقای بخش‌های دیگر کشورنقش پررنگی بر عهده دارد. اما نکته مهم این است که اهمیت تعلیم و تربیت به عوامل آن بر می‌گردد و در میان عوامل آموزشی و پرورشی، «معلم» مهم‌ترین عامل تلقی می‌شود. تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل فرهنگی و اجتماعی مؤثر بر منزلت اجتماعی معلمان انجام شده است. این تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق معلمان مدارس مقطع ابتدایی و متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 93-92 با نمونه آماری شامل 384 نفر(طبق جدول مورگان) است که به روش تصادفی خوشه‌ای از میان پنج منطقه (16،13،10،7،3) انتخاب و بررسی شده‌اند. ابزار اصلی تحقیق برای جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق‌ساخته بوده است. پس از مرور کتابخانه‌ای و اینترنتی اسناد و منابع مربوط به پیشینه منزلت اجتماعی در ایران و جهان، یازده مؤلفه شناسایی‌شده فهرست شد و نیز از معلمان خواسته شد بر اساس طیف لیکرت و با توجه به اهمیت آنها به‌عنوان عوامل تأثیرگذار بر منزلت اجتماعی، امتیازی بین 1 تا 5 به آنها اختصاص دهند. روایی پرسشنامه با استفاده از روش روایی محتوا و با نظر چندین صاحب‌نظر در حوزه تعلیم و تربیت پس از اعمال اصلاحات تأیید شد. برای حصول از پایایی پرسشنامه تحقیق نیز از آزمون آلفای کرونباخ بهره گرفته شد که ضریب آلفای کرونباخ برابر 85/0 به دست آمد و بدین گونه ابزار تحقیق تأیید و در اختیار پاسخگویان قرار داده شد. پس از گردآوری و ورود داده‌ها به رایانه با کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 5/11، از آزمون t تک نمونه‌ای و آزمون فریدمن برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. نتایج نشان داد که از 11 مؤلفه، میانگین 8 مؤلفه بالاتر از میانگین متوسط بوده است. از طرف دیگر نتایج آزمون فریدمن نیز نشان داد که مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر منزلت اجتماعی معلمان شامل اصلاح نگرش جامعه به مصرف‌کننده بودن آموزش و پرورش، ارج نهادن به ارزش‌های حرفه معلمی در جامعه و قدردانی مادی و معنـوی از معلمان، فراهم کردن زمینه مشارکت معلمان در فعـالیت‌های اجتماعی- فرهنگی جامعه و اولویت دادن به تعلیم و تربیت درکنار موضوعات مهم و کلان کشوری بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عوامل اجتماعی- فرهنگی، منزلت اجتماعی، معلمان،

عنوان انگلیسی A Study of Social and Cultural Factors Affecting the Social Status of Teachers
چکیده انگلیسی مقاله Education similar to the heart in the body stimulates the growth and development of other sectors in the society. By studying the educational system in advanced countries, we realize that education plays a determining role in promoting the development in the other parts of the country. However, the important thing is that, "teacher" is considered the most important factor in the educational system. The present study aims to assess the social and cultural factors affecting the social status of teachers. It is a descriptive survey research. Our statistical population cover all the teachers of elementary and secondary schools in Tehran in the year 93-92 with a sample consisting of 384 persons selected randomly from five regions (16,13,10,7,3). For gathering data, the authors used researcher-made questionnaire. After reviewing the documents, library and Internet resources background and teacher′s social status in the world, eleven components were identified and the teachers were asked to assign a score between 1 and 5, based on the Likert scale and according to their importance as factors influencing social status. Research tool in terms of validity was content and confirmed by some professional professors. Cronbach alpha was used for determining the questionnaire reliability )=0.85). Data analysis was conducted by means of SPSS software program (version 11.5). The results showed that in 11 areas, the score given to component 8 was higher than the average. On the other hand, Friedman test showed that the most important factors affecting the social status of teachers, including changing public's attitude toward consumer education, enhancing the value of teaching profession in the society, supporting teachers both in material and spiritual dimensions, participation of teachers in social-cultural and educational activities are among important factors. Keywords: socio-cultural factors, social status, teachers. The Flow of Political Forces during the Years 1357-1362 Gholamreza Khajesarvi Mohammad Mohsen Sharei Islamic Revolution in Iran in 1979 was a victory for revolutionary forces consisting of a large numbers of the political elite who were out of politics before. They replaced those elites who had previously cooperated with the former regime. A law passed by the Revolutionary Council stated that political elite who had occupied political positions after 1963 should be deprived of assuming state responsibilities due to the illegitimacy of the monarchy system and their complicity in its oppressive policies. Islamic Revolution changed the situation completely. The new elites often had not necessary experience to run the country. With the emergence of the Islamic Revolution, Imam Khomeini as the supreme leader, focused on developing political forces who were loyal to him.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی نویدادهم |
دانشگاه

حمید شفیع‌زاده |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار


نشانی اینترنتی http://rahbord.csr.ir/WebUsers/rahbord/UploadFiles/OK/139409031239475000076-F.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/825/article-825-841079.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات