این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
راهبرد
، جلد ۲۳، شماره ۷۱، صفحات ۱-۱۰
عنوان فارسی
درآمدی بر فلسفه علم وجودی ملاصدرا
چکیده فارسی مقاله
هدف این مقاله بررسی امکان ارائه علمشناسی صدرایی در راستای مکاتبی است که در حوزه فلسفه علم نظریهپردازی کردهاند. حکمت متعالیه با الهام از آموزههای قرآن کریم و سخنان معصومین(ع) و به پشتوانه فلسفه مشاء و اشراق و همچنین عرفان و کلام اسلامی توانسته است نوآوریهایی در حوزه وجودشناسی و انسانشناسی و روششناسی ارائه کند که چنانچه به درستی تبیین شود میتواند منجر به تولید جهان بینی شودکه بهواسطه آن بتوان نظریههای علمی موجود را توجیه و تبیین کرد و حتی مبنای ایجاد نظریههای بزرگ علمی قرار داد. بررسی مفاهیمی از قبیل هرم انتولوژیک صدرایی، ماهیت علم، تأویل به مثابه یک روش، نحوه عبور از ظواهر به بواطن امور، تبیین نسبت انسان و جهان و بازتعریف مفهوم انسان و حقیقت و نسبت آن دو بهویژه براساس دو اصل حرکت جوهری و اتحاد عالم و معلوم نوعی خاص از علمشناسی را نشان داده که به کلی با منطق تکگفتاری دگماتیسم و همچنین شکاکیت ناشی از هرمنوتیک جدید متفاوت است، توجه به اصل تشکیک در وجودشناسی صدرایی و مساوقت علم با وجود و بهرهمندی از تأویل به مثابه یک "روش" در شناخت لایههای مختلف یک شی و حذف شکاف بین عالم و معلوم (انسان و جهان)، مجوز فهمهای متعدد و مختلف از حقیقت واحد را به گونهای فراهم میآورد که برخلاف فلسفههای علم رایج به شکاکیت و نسبیت مذموم منتهی نمیگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ملاصدرا، فلسفه علم، انسان، حقیقت، تأویل، روششناسی،
عنوان انگلیسی
An Introduction into ‘Mulla Sadra's Philosophy of Science
چکیده انگلیسی مقاله
Many attempts have been made made to evaluate the possibility of presenting the Sadraian thoughts as a basis for theorizing the philosophy of science. The transcendental wisdom through the revealment of teachings by the holy Quran and the words of infallible Imams, may peace be upon them and with the support of the Aristotelian and illuminative philosophers as well as the Islamic gnostics and theology have been able to give some fresh breath to the realm of ontology, anthropology and methodology. If this is explained properly and accurately, a new conception of the world would be introduced through which the available scientific theories can be justified and even become a foundation for greater scientific theories. Evaluating concepts (such as sadraian ontological pyramid, the essence of science, hermeneutic as a method, manner of crossing through the exoteric to reach the esoteric, explaining the relation between human and the world meanwhile redefining the concept of human and the reality and the relation between them) (based on the substantial movement and the unity of knower and known principles) show a specific type of thought that is something completely different from the dogmatic rational of monology and skepticism due to new hermeneutic. Concentrating on the principle of gradation in sadraian ontology and concomitance of science with existence and exploiting hermeneutic as a method in recognizing the different layers of an object and eliminating the gap between knower and known (human and world) would extract the many and different perceptions from the one reality in a manner that unlike that current philosophies, it would not end up in skepticism and blameworthy relativism.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد بیدهندی |
دانشگاه اصفهان
نشانی اینترنتی
http://rahbord.csr.ir/WebUsers/rahbord/UploadFiles/OK/13940908153565000190-F.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/825/article-825-841098.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات